Amsterdamas Concertgebouw bigbends apciemo Rīgu
Latvijā nebijis notikums — divu bigbendu kopkoncerts
4. jūnijā Rīgā, Kongresu namā, notika Latvijā vel nebijis pasākums — divu bigbendu koncerts, kurā piedalījās iemīļotais un mums visiem pazīstāmais Latvijas Radio bigbends un pasaulslavens Amsterdamas «Concertgebouw Jazz Orchestra». Katrs orķestris izlēma rādīt savu oriģinālmūziku. Latvijas Radio Bigbenda gadījumā tā bija mūzika no viņu albumiem «Latviešu Džeza svīta vol. 1» un «Latviešu Džeza svīta vol. 2», kā arī daži nedzirdētie skaņdarbi. Amsterdamas orķestris izvēlējās spēlēt mūziku no sava jaunākā albuma «Crossroads».
Koncerta sākumā uz skatuves bija Latvijas Radio bigbends. Jau pēc pirmā skaņdarba varēja saprast, ka šīs orķestris nespēlēs džeza klausītajiem un mīlētājiem ierasto mūziku. Bigbends cauri visai programmai rādīja mums modernu džeza mūziku, kas ļoti lielu akcentu lika uz muzikālajām krāsām. Šeit varēja dzirdēt visu, kas atbilst modernai mūzikai — polifoniju, poliritmiju, saliktos taktsmērus un tamlīdzīgus paņēmienus. Katrs skaņdarbs spilgti parādīja bigbenda saliedēto skanējumu, mūziķu tehniskās spējas, kā arī brīnišķīgos bigbenda solistus. Koncertā mēs dzirdējam lieliskus priekšnesumus gan no bigbenda līdera Kārļa Vanaga, gan no Dāvja Jurkas, Dominika Višņauska (Dominykas Vyšniauskas), Arta Oruba un citiem bigbenda mūziķiem. Interesants koncerta brīdis bija, kad kopā ar Latvijas Radio bigbendu uz skatuves kāpa arī daži solisti no «Concertgebouw» orķestra. Viņi rādīja īstu profesionalitāti, spēlējot solo skaņdarbos, kuru mēģinājumiem atvēlēta tikai viena diena.
Latvijas Radio bigbenda priekšnesums bija ļoti interesants un krāsains, taču tam bija arī savas ēnas puses, piemēram, jautājumus lika uzdot apskaņošana. Dažbrīd bigbends skanēja kā saksofonu kvintets ar ritma grupu, kā arī brīžiem nebija skaidrs, kādēļ nav dzirdama trombonu grupa, lai arī redzams, ka mūziķi aktīvi piedalās atskaņojumā. Personīgi man izvēlētā programma šķita salīdzinoši vienveidīga, skaņdarbi savā starpā nebija krasi atšķirīgi. Taču to iespējams uzskatīt arī par plusu, jo tika ieturēta vienota atmosfēra un emociju gamma. Gandrīz vispār nebija manāms kāds tradicionālo džeza mūziku raksturojošs elements — svings, kas skaidrojams ar komponistu, kuru skaņdarbi pārsvarā skanēja Latvijas Radio bigbenda programmā, muzikālo gaumi, saknēm un pārstāvēto paaudzi.
Pēc pauzes uz skatuves sēdēja Amsterdamas «Concertgebouw» Džeza orķestris. Jau no pirmās nots varēja dzirdēt kontrastu un milzīgu pretstatu pirmajai daļai. Parādījās tas, kas man kā džeza klausītājam ļoti pietrūka iepriekš — svings. Albums «Crossroads», kurā iekļautos skaņdarbus dzirdējām šajā koncertā, ietver sevī tradicionālākus, bet ne mazāk tehniskus džeza skaņdarbus. Šis bigbends svingo! Viņi spēlē ļoti precīzi un ļoti tehniski. Šis bigbends mums rādīja pilnīgi citu mūziku, un darīja to ļoti profesionāli. Mani ļoti pārsteidza arī Amsterdamas orķestra mūziķu vecums. Pārsvarā bigbends sastāv no jauniešiem. Kā es vēlāk uzzināju, ļoti daudzi no šiem jauniešiem joprojām mācās Amsterdamas konservatorijas džeza nodaļā.
Tāpat kā pirmajā daļā, arī šoreiz uz skatuves kāpa otra bigbenda mākslinieki. No Latvijas Radio bigbenda ar «Concertgebouw» orķestri solo nospēlēja saksofonists Dāvis Jurka un trompetists Dominiks Višņauskas. Koncerta otrā daļa pagāja ļoti ātri. Pēc Amsterdamas «Concertgebouw» orķestra triumfa uz skatuves atkal parādījās Latvijas Radio bigbends, lai kopā nospēlētu pēdējo skaņdarbu. Viņi spēlēja blūzu džema sesijas formātā ar solistiem no katra orķestra, mainoties vienam pēc otra. Katrs no viņiem nospēlēja pa vienam kvadrātam improvizācijas. Šajā brīdī uz skatuves valdīja ļoti draudzīga atmosfēra un cieņa starp diviem bigbendiem, kas tikai pierāda to, ka šis koncerts nav par konkurenci. Tas ir par sadarbību starp diviem izciliem Eiropas džeza orķestriem.