Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu džeza notikumu afišu visā Latvijā, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jaunu numuru!

Jūnijs noslēdzās ar Rīgas Ritmi festivālu


Džezs, souls, dažādu valstu tautas mūzika — neparasts muzikālais kokteilis Rīgas Ritmi festivālā


Evilena Protektore

Šī vasara muzikāli iepriecina visu valsti ar savu bagātu programmu — ka ieskaņu pasākums Dziesmu Svētku nedēļai izskanēja lielākais Rīgas džeza mūzikas festivāls — Rīgas Ritmi. Šoreiz programma bija visai daudzpusīga, katrs klausītājs varēja atrast sev ko patīkamu un baudāmu. Mūsu JAZZin komandai arī sanāca apmeklēt pāris koncertus, un labprāt dalāmies ar saviem iespaidiem par tiem!

Origo Summer Stage

Evilena Protektore

Kaut gan festivāla pirmais koncerts izskanējis jau jūnija sākumā (Richard Bona un Latvijas Radio Bigbends), 27. jūnijā bija sajūta, ka tieši tajā brīdi festivāls bija sācies. Kopā ar festivālu tika atklāta arī Origo vasaras skatuve, kas priecēs Rīgas iedzīvotājus un viesus ar koncertiem līdz pat vasaras beigām. (Ar koncertu programmu var iepazīties Vasaras Skatuves oficiālajā mājaslapā) Trīsdaļīgajā koncertā piedalījās gan latviešu, gan ārzemju mākslinieki. Par pārsteigumu kļuvis vietējais saksofonists Dagnis Roziņš, Rīgas Doma Kora skolas audzēknis, kurš iepriecināja arī ar savām dziedāšanas iemaņām. Kopā ar Riga Jazz Quartet un dziedātāju no Lietuvas Dominiku Mickuti (Dominyka Mickute) ansamblis izpildīja diezgan tradicionālu programmu, kura sastāvēja no skaņdarbiem svinga un groove stilos.

Evilena Protektore

Koncertu turpināja kosmisks trio Macats/Hasselberg/Mofjell — latviešu pianists Rūdolfs Macats kopā ar norvēģu bundzinieku Ole Mofjel un portugāļu basistu João Hasselberg kolektīvs sniedza pilnīgi citādu muzikālo sniegumu. Dalībnieki stāsta, ka uz skatuves nodarbojās ar telepatisku improvizāciju, trīs dažādas mentalitātes kopā veido tiešām maģisku, kaut arī nedaudz avangardisku piedzīvojumu.

Evilena Protektore

Koncerta noslēgumā uzstājās Dānijā dzīvojošais amerikāņu dziedātājs un perkusionists Gregorijs Boids (Gregory Boyd). Jāpiemin, ka viņš nespēlē parastās perkusijas, bet gan instrumentu ar nosaukumu steelpan, kura saknes atrodamas Trinidādas un Tobago republikā. Māksliniekam sanāca apburt klausītājus ar savu nebeidzamu pozitīvu enerģiju, izpildot jautras kompozīcijas džeza un fanka stilos. Pilnu fotogaleriju no koncerta var apskatīt JAZZin Facebook lapā.

Evilena Protektore

Kongresu Nams
28. jūlijs piedāvāja divus koncertus Kongresu Namā, pirmajā daļā uzstājās multiinstrumentālists no Izraēlas Ādams Ben Ezra. Mākslinieks iekaroja internetu ar savu inovatīvu mūziku, popularizējot džeza kontrabasu. Ādams visbiežāk uzstājas solo, izmantojot tādus elektroniskus efektus kā looper (ierīce, kas veido cilpas no muzikālajām frāzēm) un imitējot veselu orķestri, spēlējot klavieres, klarneti, flautu un bitboksojot. Pats mūziķis atzīstas, ka kontrabass ir vissvarīgākais instruments viņa dzīvē. Mums arī sanāca noķert mākslinieku uz pāris minūtem uzreiz pēc koncerta un aprunāties par viņa mūziku!

Evilena Protektore

Tātad, tu esi multiinstrumentālists! Tu spēlē kontrabasu, klavieres, flautu, klarneti…

Es spēlēju arī elektrisko basu, ģitāru, udu, nedaudz harmoniku, arī dziedu un bītboksoju, jā.

Kā tu vari atrast tam visam laiku?

Es ļoti daudz trenējos! Man patīk spēlēt, meklēt dažādas krāsas… Katru otro gadu es mēģinu atrast kādu citu intrumentu, ko varētu iemācīties spēlēt.

Kāpēc tu nolēmi uzstāties solo?

Es visu laiku spēlēju ar daudziem dažādiem mūziķiem, un gribēju vairāk radīt savas krāsas — sapratu, ka uzstājoties solo, es to varu darīt skaidrāk. Tas ir ceļojums, veids, kā komunicēt ar skatītājiem, kad esmu tikai es un viņi, un es to pa īstam izbaudu.

Vai tev netrūkst citu mūziķu tavā ceļojumā?

Es spēlēju arī ar citiem mūziķiem, piemēram, es bieži uzstājos ar David Peña Dorantes un Tim Ries, spēlēju ar Noa un citiem izciliem mūziķiem. Es sadarbojos ar daudziem māksliniekiem, bet es arī izbaudu savu solo darbu un pašu dzīvi!

Evilena Protektore

Tu izmanto daudz elektronisko efektu, kuri tieši tie ir?

Es izmantoju Ableton Live programmu savā datorā, savienoju to ar skaņas karti un visdažādākām midi ierīcēm, efektiem es izmantoju TH3, un ar to visu es mēģinu atrast to pareizo skaņu, ko izmantot savā mūzikā.

Vai tu veido cilpas dzīvajā, uz skatuves?

Jā, dažreiz es taisu cilpas uz skatuves, bet dažreiz tas viss jau ir ieprogrammēts Ableton programmā laikā ar visu dziesmu — atkarīgs no skaņdarba.

Ja tev pēkšņi būtu jaizvēlas tikai viens instruments no visiem, ko tu spēlē, kurš tas būtu?

Protams, ka kontrabass! Un/vai klavieres. Tie ir divi instrumenti, kas palīdz man izpausties vislabāk. Bet arī dziedāšana, tajās trīs nozarēs jūtos visērtāk.

Ko tu ieteiktu darīt jaunajam mūziķim, kurš arī grib uzstāties solo? Ar ko jāsāk?

Viņam jāpaskatās mani video! Bet ja runājam nopietni, viņam būtu noderīgi noskatīties manas video lekcijas, mēģināt atdarināt citus instrumentus, meklēt dažādas krāsas, mēģināt cilpot, protams, un izmantot plašu skaņu spektru, lai visiem būtu interesanti.

Otrajā koncerta daļā…

…klausītājiem tika piedāvāts īpašs sniegums — koncertprogramma, veltīta Džordža Geršvina 120. dzimšanas dienai. Koncertā piedaījās Latvijas Radio Bigbends un amerikāņu dziedātāja Šenela Džonsa, artistiska un ekspresīva māksliniece ar samtainu balsi un izcilām improvizācijas iemaņām. Programmu «Geršvinam 120» izveidojis Ņujorkas komponists un aranžētājs Deivids Gibsons (David Gibson), izvēlējoties gan slavenus, gan mazpazīstamus skaņdarbus. Rezultāts sanāca moderns, bet tradicionāls, dinamiski skanošs un daudzpusīgs. Geršvins vēl nekad nebija skanējis šādi. Pilnu fotogaleriju no koncerta var apskatīt JAZZin Facebook lapā.

Evilena Protektore

29. jūlījs uzspridzināja Kongresu Namu ar kubiešu džeza pianista un komponista Alfredo Rodrigesa trio koncertu. Grammy balvai nominētais mākslinieks ar pārsteidzošu virtuozitāti un artistiskumu vienā kokteilī iemaisīja vairāku instrumentu spēli (jāpiemin pat pianista bungu spēlēšanu kopā ar viņa sastāvā esošo Michael Oliveira koncerta noslēgumā), klasisko mūziku ar džeza un Kubas ietekmētajiem ritmiem, lielisku saspēli ar basistu un vokālistu Panagiotis Andreou un pat ekspresīvās dejas visā koncerta laikā. Apburtā zāle negribēja laist māksliniekus prom — klausītāji trio izsauca uz skatuves vēl un vēl.

Otrajā koncerta daļā uzstājās norvēģu dziedātāja Bidija Bella, kuras koncertu Latvijas iedzīvotāji jau izbaudīja pirms 7 gadiem tajā pašā festivālā. Šoreiz dziedātāja atbrauca ar īpašu programmu «Dedication» par godu viņas pēdējā albuma nosaukumam. Soul un R’n’B stilā izpildītās kompozīcijas ar izcilu vokālu, ar emocijām pilns koncerts, izdaiļots ar stāstiem no dziedātājas, kas vairāk atgādināja Spoken Word priekšnesumu. Dziedātāja stāsta, ka programma «Dedication» ir īpaša, jo tās vēstījums ir veltīts visiem tiem cilvēkiem, kuri jūtas, ka neiederās, un motivē cīnīties par savu personību un nemainīties, lai izcīnītu sabiedrības pieņemšanu. Pilnu interviju ar mākslinieci ir iespejams lasīt tepat, JAZZin žurnālā.

Evilena Protektore

Trompete
30. jūlijā festivāls noslēdzās ar tradicionālo Jam Session vakaru, ko uzsāka duets TASÍYA & SAMMY LUKAS. Vācu pianists un ukraiņu dziedātāja sniedza neparastu koncertu, pilnu ar krievu un ukraiņu tautas dziesmu modernām aranžijām un oriģinālkompozīcijām. Dziedātāja, kura pērn izcīnīja Grand Prix poļu konkursā Voicingers, pārsteidza Trompetes apmeklētājus ar neticamu vokālo tehniku, kā arī ar savu spēju pārvaldīt elektroniskos efektus.

Evilena Protektore