Sliedes pareizajā platumā
Toma Rudzinska kvarteta albuma «Interception» apskats

Ja dzelzceļu mums būvētu saksofonists Toms Rudzinskis, tas, visticamāk izdotos perfekti. Mūzikas baudītājiem un ierakstu kolekcionāriem par prieku viņš to dara džezā un jau desmit gadus. «Interception» ir it kā atgriešanās pie tradicionāla džeza kvarteta skanējuma, taču arī šoreiz netrūkst jaunu vēsmu stīgu kvarteta veidolā.
Jaunais albums jāskata kontekstā ar Toma džeza ceļa attīstību. Aizsākās tas ar disku «Abra» – kvarteta ierakstu, kurā uzreiz piedalījās studiju laikā ārzemēs iepazītie kolēģi, turklāt ne tikai pamatsastāvā, bet arī paplašinātajā albuma viesu plejādē. Divi no tiem – britu kontrabasists Pets Klīvers un austriešu trompetists Gerhards Ornigs – bija arī pamatspēki nākamajā platē «Locomotion!», ar ko sevi pieteica par pašsaprotamu parādību mūsu džeza vidē kļuvusī izdevniecība «Jersika Records».
Sekoja plašs solis no kvartetu lauciņa bigbenda virzienā un pasaule izdzirdēja kopā ar dāņu basistu Kenetu Dālu Knudsenu radīto pandēmijas laika projektu «Space Big Band». Tieši tad kļuva skaidrs, ka Rudzinskis neies tikai tradicionālu ceļu, bet meklēs aizvien jaunus izaicinājumus kā sev, tā klausītājiem. To 2023. gada nogalē spilgti apliecināja arī masīvais fusion stila veikums «Abyss», kas, tāpat kā bigbenda ieraksts, tapa Berlīnē.
Ar «Interception» Toms vēlreiz pasvītro savu mīlestību pret kvarteta skanējumu, šoreiz ļaujoties arī stīgu valdzinājumam. Ko līdzīgu savā jaunākajā albumā «Odyssey» izveikusi arī britu jaunā džeza karaliene Nubaija Garsija. Īstajā brīdī izmantots, stīgu kvarteta skanējums sniedz vēl vienu kvalitatīvo slāni arī džezā. Abi nupat minētie albumi ir tam labs apliecinājums.
«Interception» ierakstīts tepat Rīgā, Latvijas Radio 1. studijā. Stīgu kvarteta partijas gan tapušas vēlāk «Jersika Records» studijā, taču organiskam kopskanējumam tas netraucē. Galvenais uzsvars tāpat likts uz tradicionālo saksofona un klavieru-basa-bungu kombo saspēli, kur loģiski liela loma atvēlēta arī pianistam. Tas šoreiz ir Beļģijā dzīvojošais jaunais japāņu talants Alekss Kū, kurš pats savā darbībā nespēj nosēdēt vienā rāmī un ir tikpat aizrautīgs dažāda skanējuma meklētājs kā Toms.
Albuma prezentācijas koncertos Latvijā viņa vietā klavieres gan spēlēja ne mazāk neparasts libāniešu pianists Tareks Jamani. Autodidakts ar nomanāmu Tuvo Austrumu ietekmes klātbūtni savā muzicēšanas veidā, kas rada vēlmi ieraudzīt viņu mūsu platuma grādos vēl kādreiz. Varbūt nākamajā Rudzinska albumā?
Nozīmīga loma «Interception» skanējumā atvēlēta arī konstruktīvi precīzajam itāļu kontrabasistam Igoram Spalati, bet par Ivara Arutjunjana nozīmi Toma muzikālajā attīstībā nav pat vērts sākt spriedelēt. Viņš piedalījās jau pašā pirmajā Rudzinska kvarteta ierakstā «Abra»…
Attiecīgi līdz ar jauna gada sākumu mēs savās rokās saņemsim vienu no līdz šim spēcīgākajām Latvijas džeza platēm. Un ne tikai jaunajos mūsu džeza laikos, bet vispār. Tāds līmenis, kādu šobrīd sasnieguši mūsu vidējās paaudzes džezmeņi, Latvijas džezā nav bijis nekad. Un tas arī loģiski izskaidrojams – Tomam, Ivaram un vēl citiem bijusi tā lieliskā iespēja studēt labākajās Eiropas džeza augstskolās, kas nozīmē arī saspēlēšanos ar kolēģiem no dažādām valstīm un viņu piedalīšanos kā savu programmu koncertos, tā ierakstos. Plašāku lielceļu, pa kuru brīvi nest savas idejas, neizdomāsi.
Jau no pirmajām Spalati spēlētajām taktīm un momentāno stīgu kvarteta pievienošanos kļūst skaidrs, ka «Interception» ir vēl viens jauns baudījums mūsu džezā. Rudzinskis ir izkopis savu rokrakstu un džeza sarunvalodu, kurā netrūkst nedz smalku knifiņu, nedz ikvienam saprotamu pamatvērtību. Skaņdarbi izskan kā viegla rotaļa, kurā ir ar mieru piedalīties ikviens klasiska džeza skanējuma mīlētājs. Un tomēr šeit uzburtā ir mūsdienu pasaule, kurā kārtējo reizi kļūst skaidrs, ka džezs turpina attīstīties.
Ekspresīvākais skaņdarbs albumā «Interception» ir skaņdarbs «Roundabout» – nesteidzīga izdauzīšanās it kā itin tradicionālā valodā, kuru klausītājiem lieliski tulko saksofona un klavieru nemitīgā saspēle, ik pa laikam sniedzoties uz fusion skanējuma pusi. Kulminē tas daudz par ātru aprautajā piekabē – sekojošajā skaņdarbā «Pass By», taču visa albuma laikā nolasās arī šis koncepts – garākas kompozīcijas mijas ar tos savienojošām interlūdijām, ļaujot klausītājam ievilkt elpu un atvēlot zīmīgākas vietas, kur savu meistarību izpaust arī vijolniekiem Ivaram Brīnumam un Madarai Martai Gailei, altistei Inetai Abakukai un čellistei Madarai Norbūtei.
Albumā netrūkst arī Tomam piestāvošas džeza romantikas, kas īpaši izpaužas balādēs vai gluži vienkārši skaisti apspēlētajās tēmās. Tās visticamāk spēj uzrunāt ļoti plašu auditoriju. Tāpat kā viņa komponista talants, kas ļauj iepīt džeza melodijās taustāmi personīgu attieksmi kā pret dzīves, tā dažādu muzikālo ietekmju uzslāņojumiem.
Gaisīgais vieglums ar kādu Rudzinska kvartets pasniedz itin sarežģītas saspēles liecina par totālu briedumu, kas ar katru nākamo plati visticamāk kļūs vēl baudāmāks. Jo sliedes tam ir pareizajā platumā.