Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu Latvijas džeza notikumu elektronisko afišu, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jauno numuru!

Džeza enerģijas maģistrāle


Mūzikas žurnālists Kaspars Zaviļeiskis

Vadima Dmitrijeva albuma «Integration!» apskats

Trombonists Vadims Dmitrijevs ir lielisks piemērs, kā ar savu stilu, pārliecību un organiski piemītošu vieglumu nonākt Latvijas jaunās džeza pasaules zvaigznājā. Viņa otrais albums «Integration!» ir perfekts šādas integrācijas paraugs, kam nav grūti pieslieties jebkuram kvalitatīvas džeza mūzikas cienītājam kā pie mums, tā aiz mūsu zemes robežām.

Arī ceļš uz «Integration!» bijis viegli caurspīdīgs un nesamākslots. Aktīva dalība bigbendu, orķestru un citos projektos kā arī mūziķu konkursos, saspēle gan ar vienaudžiem, gan ar daudz pieredzējušākiem starptautiskajiem meistariem, atbilstoši naivs, bet ar lielu pārliecību radīts, eklektisks debijas albums, pat kura nosaukums «Chapter I» skaidri liecināja, ka šis ir tikai sākums. Jaunais albums, kas ir arī pirmā plate «Jersika Records» paspārnē, apliecina nonākšanu uz īstās automaģistrāles, piesaistot tikpat pozitīvi pēc džeza izsalkušus draugus no studija laika Hamburgā.

Arī fakts, ka izdots tieši dzīvais ieraksts no koncerta pirms pāris gadiem «M/Darbnīcā», ierakstās izteiktajā pēcpandēmijas tendencē vispasaules džezā. Mākslinieki bija noilgojušies pēc koncertdraiva ar īstas publikas klātbūtni, atceroties un atgādinot pārējiem, ka džezs ir dzīva mūzika ar izteikti nepieciešamu klātbūtnes efektu un perfekti noproducēti studijas ieraksti ir jau sekundāra lieta jaukiem privātajiem vakariem ar tējas krūzi vai vīna glāzi rokās.

Jau klausoties koncertsērijas apkopojumu izlasē «Live at the M/Darbnīca, Vol. 1», tieši jaunās plates «Integration!» reizē tituldziesma un ievadskaņdarbs visizteiktāk lika sākt ilgoties pēc plašākas Vadima kvinteta programmas izdošanas, jo momentāni atšķiras ar grūvu, draivu un vēl citām labam mūsdienu džezam piestāvošām kvalitātēm. Šarmantās vācu pianistes un pašai savā solodarbībā arī dziedātājas Sofijas Osteres spēlētais klavieru rifs jau ar pirmajām taktīm ievelk Dmitrijeva oriģinālskaņdarba ritējumā, kam liegi pievienojas brīvi lidojošais Vadima trombons sakabē ar Hamburgā dzīvojošā tatāru izcelsmes krievu saksofonista Kamila Huseinova tenoru.

Kā jau dzīvā džeza platei piedien, skaņdarbi netiek sasteigti, attiecīgi debijas vinilā vieta atvēlēta vien pieciem. Taču tas ir absolūti pietiekami, lai pilnībā izbaudītu kā Vadima saspēli ar studijdraugiem, tā viņa radītās mūzikas plašumu. Tiesa, ne visi šeit ir Dmitrijeva oriģināldarbi. «The Hunt» ir šā sastāva vācu kontrabasista Timona Krēmera garadarbs liriskākās noskaņās, kurā Sofijas klavieres uzdejo romantiski nesteidzīgu valsi ar Vadima trombonu.

Savukārt noslēdzas plate ar zīmīgo «How Little I Knew», kas nācis no vācu džeza profesora Bagija Brauna sirds un pianista pirkstiem. Šeit visprecīzāk nolasāma Vadima spēja reizē būt ar trombona iespēlēm klātesošam, bet veikli atstājot vietu pārējiem. Ne velti viņš ir veiksmīgs dažādu sastāvu un džeza džemošanas sesiju vadītājs, ko regulāri pierāda arī «M/Darbnīcas» telpās vai, piemēram, festivālā «Rīgas Ritmi».

Kopējo albuma grūvu tikpat veikli kopā satur vācu bundzinieks Bastians Mencs, kurš īpaši spoži izpaužas Vadima veltījumā sastāva basistam «Tea for Timon» ar kaķisku vieglumu noturot liega svinga sajūtu, kas liek džeza mīlētāja prātam aizdoties vīzijās par bopa pirmsākumu laikiem, kad tikpat viegli publiku sev līdzi lidojumā aizrāva nu jau par klasiķiem atzītie meistari.

Jau tagad ir skaidrs, ka arī Dmitrijeva plate «Integration!» tiks ierakstīta mūsu džeza klasikas annālēs, kur smelties iedvesmu vēl nākamajām džezmeņu paaudzēm. Latiņa uzlikta gana augstu un noteikti tiks celta vēl augstāk, jo nekas neliecina, ka Vadims varētu savā lidojumā apstāties. Arī šis vēl ir tikai sākums, taču ne velti jau pamanīts pat lielākā britu džeza žurnāla «Jazzwise» topos.

Visticamāk, ka Dmitrijeva stils virzīsies vēl viena viņa oriģinālskaņdarba «Looking Back» virzienā, kur aizrautīgs modālais svings sajaucas ar nekautrīgi brīvu trombona improvizāciju, neskatoties uz sev it kā piemītošo perfekcionismu, nebaidoties noskriet no maģistrāles. Kā apgalvoja jau Mailzs Deiviss, tad džezā kļūdu nav, ir tikai jaunas iespējas un izaicinājumi. Un tieši tas šo žanru turpina dzīt uz priekšu un saglabāt dzīvu, kas kļūs arvien nozīmīgāk līdz ar katra jauna mūzikas mākslīgā intelekta robota parādīšanos.

Integrējušies esam, tagad gaidām pieradināšanu pie jauniem augstumiem.