Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu Latvijas džeza notikumu elektronisko afišu, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jauno numuru!

Una Stade — «Music For a Broken Instrument»


Ilmārs Priede

«Džeza kormūzika ar bagātīgu saturu» jeb zviedru galds

Lietus šalkoņa jebšu vinila samts, nē, tomēr tik plēšu elpa. Maršējošs karaspēks vai centrifūgas cikls, nē, spējīga pedāļkustība, kas gādā gaisu, no kura, vistnotaļ mistiski, teju no miglas iznirst burtisks ērģeļpunkts. Tā sevi atklāj albuma pirmais skaņdarbs, kurā Unas Stades balss brīvi iegulstas kā konsonansēs, tā disonansēs, ļoti viegli imitējot austrumu estētiku. Ar ļoti kontrolētu vibrato un ļoti apzinātu intonācijas spēli, pakāpeniski augot spriedzei, sabiezē faktūra — pievienojas ritma sekcija un, iespējams, albuma svarīgākā raksturvienība — «Latvian Voices» koris. Uz bagātīgās orķestrācijas fona atraisās melodisks rečitatīvs ar pārdomātu ritmu un atskaņām, sajēgu un ļoti smeldzīgu un tiešu vēstījumu.

Sākotnēji domāju, ka šis pirmais skaņdarbs kalpos par albuma vizītkarti, bet klausīšanās procesā atklājās ļoti dažādais daiļrades klāsts. No spalgas drāmas līdz mīlīgai valš-balādei Una Stade demonstrē plašo emocionālo spektru, kas atklāj pazīstamas un tipiskas, bet tajā pašā laikā personīgas atklāsmes dzīvē un mūzikā. Mūzikālās ietekmes tiek valkātas uz aproces — džezs, latviešu tautas mūzika un žanriska kora mūzika un tai raksturīgā aranžijas valoda. Skaņdarbu uzbūves caurgriezumi ir proporcionāli — dzeja jeb lirika, motīviska klavierspēle un platformas brīži korim. Tos kopā satur autores balss, ka īpaši dinamiski raisās jaudīgajos piedziedājumos, kas uz klausītāja ausi atstās vispaliekošākos iespaidus.

Albumu rotā dažādi negaidīti pavērsieni, kā maigā rakstura valsis «Last Song», kas, iespējams, ir radio-draudzīgākais skaņdarbs ar vienu no ausī paliekošākajiem piedziedājuma motīviem gan melodiski gan liriski. Blakus šim skaņdarbam nedaudz vairāk tradicionālo džeza vērtību iemājo arī «Blow, Wind, Blow», kurā atklājās nedaudz vairāk džeza mūzikas valodas un improvizācijas. Skaņdarbs «Aisle» visnotaļ ir viens no albuma interesantākajiem atkāpes punktiem. Skaņdarbu, kura galvenais saturs ir lirisks, varu vienīgi aprakstīt kā «Būt Dievam simulators 2000», kur klausītaja apziņa ir ieskauta evanģēliskā cilvēku viedokļu, domu un cerību atvarā, kas cilvēka apziņai vien pēc īsa brīža liek izšķīst baltā trokšņa ķīselī, nespējot aptvert nebeidzamo lūgšanu blīvumu.

Manas ausis mazāk saspicē mazās klaviermūzikas vinjetes, kas piedāvā kontrastu, bet īsti savu vietu blakus neatrod masīvajiem albuma varoņiem — «Beginning of the End» un «Roots», kuros pulcējas visi spēcīgākie albuma elementi vienuviet. Tas nebūt tā nav, lai teiktu, ka visam citam ir mazāka mākslinieciskā vērtība. Visus skaņdarbus vieno pārdomāta un koordinēta kompozīcija, rūpīga balsvedība, kas attiecīgajiem entuziastiem kalpos par delikatesi arī albuma dinamiski klusākajos brīžos. Savukārt, iztirzājot albumu džeza mūzikas kontekstā, ir acīmredzami, kur tā trumpja kārtis slēpjas.

Gluži kā meduskūka ir uzbūvēts šis albums, desmitkārtainajā struktūrā pamīšus ir vokāli skaņdarbi un lielākoties instrumentāla klaviermūzika. Lai arī tas piešķir klausīšanās procesam nedaudz intrigas, brīžiem rodas iespaids, ka materiālam zūd kopsaucējs, kas ļautu albumam piešķirt konkrētu identitāti. No pirmā celiņa veidotās ieceres tiek atalgotas tikai vēl dažos skaņdarbos. Tas nebūt nav mans protests pret dažādību, kas ir šī albūma spēks un lielākā vajība, bet gan alkas pēc vienotākas estētikas, kas palīdz materiālam plūst un klausītajam labprātīgi pārvietoties cauri albumam, bez skip vai shuffle palīdzības. Skaistos un rūpīgi izvēlētos vārdus angļu valodā pavada platie patskaņi un uzsvērta dikcija, kas nodod autora valstspiederību, tas nav ne slikti ne labi, tas ir viens no zīmoliem.

Albuma ģenētiskais kods ir varens un tas kalpo par spēcīgu mugurkaulu Unas Stades debijai. Caur idejisku destilācijas procesu vēlu turpākajai daiļradai uzburt spēcīgāku kopsaucēju.

4/5