Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu Latvijas džeza notikumu elektronisko afišu, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jauno numuru!

Rotātās debesīs, meklējot citus ceļus


Ēriks Miezis

Santas Šilleres debijas albums kā tilts starp Latvijas un Polijas mūziķiem

Tiem, kas rūpīgāk seko mūsu vietējai džeza ainai, Santa Šillere jau ir labi zināma. Iepazīta visdažādākajās lomās, Santa beidzot uzmirdzējusi arī kā solomāksliniece. Santas spēcīgais un labu skolu izgājušais vokāls parādās visā krāšņumā, debijas albumā «Other Ways» demonstrējot gan balss diapazonu, gan tembrālās krāsas. Katrs no skaņdarbiem parāda Santas Šilleres balsi un personību no citas šķautnes.

Mūziķes pavadošā sastāva dalībnieki ir studiju laikos Polijā iepazītie mūziķi Franciszek Raczkowski (klavieres), Jakub Mizeracki (ģitāra), Paweł Zwierzyński-Pióro (bass) un Stefan Raczkowski (sitaminstrumenti). Kā viesmākslinieki epizodiski parādās saksofonists Toms Rudzinskis un bekvokāliste Julianna Tīruma. Albuma skaniskais materiāls radīts ierakstu studijās Polijā un Latvijā.

Albuma klausīšanās pieredze iesākas pavisam smalki un trausli. Sapņains klavieru akords, tik tikko saklausāmas ģitāras skaņas un viegli slotiņu pieskārieni uz sitaminstrumentiem veido mazliet haotisku, tomēr visai patīkamu skaņu ainavu. Jūtams, ka mūziķi cenšas sataustīt pavedienu, kas klausītāju kaut cik loģiski varēs aizvest līdz nākamajam skaņdarba posmam. Reverberācijas veidotā telpas plašuma sajūta rada ambientu noskaņu un īpašu atmosfēru. Skaņu jūklim pamazām izkristalizējoties, iezīmējas jau konkrētāka ritmiska struktūra un harmoniju secība. Mūzikai neapstājoties, kļūst skaidrs, ka albuma pirmais skaņu celiņš («Interlude») pēc savas būtības ir tikai ievads jau nākamajam skaņdarbam — «Rotājas debesis».

Šajā skaņdarbā ansamblim pievienojas Toms Rudzinskis, kuru sākumā pamanām, spēlējot flautu, bet vēlāk arī saksofonu. Pirmoreiz sadzirdam arī Santas Šilleres vokālu — iepriekš izskanējusī interlūdija bija instrumentāls mūzikas fragments. «Rotājas debesis» ir apjomīgākais un no kompozīcijas viedokļa arī interesantākais no albumā ieskaņotajiem darbiem. Spilgtais kontrasts starp pantu un piedziedājumu, kā arī pārsteiguma moments brīvās improvizācijas veidolā piešķir kompozīcijai dinamisku attīstību un spēju noturēt klausītāja interesi līdz pat beigām. Veiksmīgi atrasts kontrasts arī improvizācijas daļā, kurā ekspresīva un brīva kolektīvā improvizācija pretnostatīta smeldzīgai un melodiskai ģitāras solo epizodei augstā reģistrā. Plašā emocionālā un dinamikas amplitūda, kā arī muzikālās informācijas apjoms atstāj paliekošu iespaidu. Šī iemesla dēļ «Rotājas debesis» gribētos dēvēt par visa albuma titulskaņdarbu, lai gan šis goda nosaukums piešķirts citam skaņu celiņam.

«Other Ways» varētu saukt par grupas vizītkarti, jo šeit pa improvizācijas posmam nospēlē katrs no ansambļa dalībniekiem — vokāls, ģitāra, klavieres un bass. Blīvi aizpildītā, gandrīz drum’n’bass stilistiku atgādinošā sitaminstrumentu faktūra kontrastē ar ilgās nošu vērtībās balstīto vokāla un harmonisko instrumentu partiju. Vēlāk sekojošais posms, kas noskaņas ziņā ir stipri mierīgāks, piešķir visai kompozīcijai līdzsvaru. Līdzīgi kā iepriekšējā skaņdarbā, arī šeit varam saskatīt plašu kontrasta principa lietojumu, kas sāk parādīties kā viena no komponistes individuālu stilistiku veidojošām iezīmēm.

«Ziedonī» ir eklektiska balāde, kurā sakausējas dažādi mūzikas strāvojumi. Zinot Santas iepriekšējo pieredzi mūzikā, šī šķietami neparastā izteiksmes līdzekļu kombinācija beigu beigās sanāk visai loģiska. Dzejnieces Aspazijas teksts ietērpts mūzikas audumā, kas balstīts Johana Sebastiana Baha re minora prelūdijas harmonijās un struktūrā. Akadēmiskas solodziesmas sajūtu rada izvērsta un harmoniski krāsaina klavieru priekšspēle, kam seko īsa epizode etniskās noskaņās. Neuzkrītoši sitaminstrumentu pieskārieni parādās tieši tik daudz, lai gaumīgās proporcijās kuplinātu ansambļa kopējo skanējumu. Pavisam nesen iznākusi arī dziesmas video versija duetā ar pianistu Edgaru Cīruli uz Dāvida Kļaviņa konstruētajām «una corda» klavierēm.
Mierpilnas kamermūzikas vibrācijas sajūtam arī dziesmā «It’s Spring». Duets ar niansētu klavierpavadījumu izskan apzināti un izjusti. Līdzīgi kā pārējos skaņdarbos, arī šeit būtisks elements dziesmas satura atklāsmē ir teksts. Šoreiz mūzika pakārtojas tekstam (nevis otrādi, kā visbiežāk ierasts), kā rezultātā rodas rečitatīvs, kas labi iederētos kā liriska epizode kādā izrādē.

Tradicionālai džeza estētikai visvairāk pietuvinātais skaņdarbs ir viegli svingojošais «Two Smiles». Hārdbopa estētikai raksturīga harmoniskā valoda vokālistei liek izpildīt ne tās vienkāršākās intonācijas, ar kurām gan Santa ir lieliski tikusi galā. Improvizācijas posmā pilnā krāšņumā varam baudīt pianista sniegumu gan no tehniskā, gan muzikālās domas lidojuma viedokļa.

Klausīšanās sesijai tuvojoties noslēgumam, pienāk laiks arī vispopsīgākajam no albuma skaņdarbiem. Centienos aizsniegt plašāku auditoriju, kā arī parādot vēl vienu savu muzikālās personības šķautni, Santa veiksmīgi iekļāvusi arī vienu plašākam radioformātam atbilstošu skaņdarbu «No Clouds». Šeit atradīsiet visu vieglai klausīšanas pieredzei nepieciešamo — četras ceturtdaļas, ģitāras solo, kā arī atmiņā paliekošu piedziedājumu. Optimistisku un dzīvi apliecinošu noskaņu albuma noslēgumā rada arī dziesma «Crystal Light», kur klausītājiem par prieku izskan vēl pa vienai vokālistes un ģitārista improvizācijai. Noslēgumā, vairākkārt atkārtojot piedziedājumu un kāpinot dinamiku, tiek sasniegta katarse.