Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu Latvijas džeza notikumu elektronisko afišu, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jauno numuru!

Baltijas ceļš džezā


Kaspars Zaviļeiskis

«Jason Hunter Baltic Quartet» albuma «ImagiNation» apskats

Cik sanācis pabūt kaimiņu igauņu organizētos džeza pasākumos, allaž mākslinieku sarakstā tā vai citādi pavīdējis arī Igaunijā ilgus gadus dzīvojošā amerikāņu trompetista Džeisona Hantera vārds. Spilgts apstiprinājums, ka viņš jau pasen Baltijas ziemeļu džezā kļuvis par savējo. Tagad pienācis brīdis viņu sākt dēvēt par savējo arī mūsu muzikālajās ārēs, jo «Jersika Records» laiž klajā Hantera Baltijas kvarteta plati «ImagiNation».

Sava veida Baltijas ceļu džezā Džeisons izveidojis, pieaicinot talkā trīs spilgtus mūziķus no visām trim Baltijas valstīm. Igauniju šajā ierakstā pārstāv ekspresīvais jaunās paaudzes alta saksofonists Alans Kaljaste, Latviju — visnotaļ unikālais šo platuma grādu mūziķis, «Hammond» ērģeļu spēles meistars Atis Andersons, bet Lietuvu — lieliski grūvojošais bundzinieks Augusts Barons.

Runājot par grūvu, pavisam piecas kompozīcijas ietverošā plate iesākas ar zemo startu, atmetot ar roku visādiem tur intro un citām banalitātēm. «1 — 4 — E» skaidri un gaiši paziņo, ka šis ir džezs diezgan klasiskā bopa izpratnē, taču ar viegli nojaušamo Hantera oriģinālās muzikālās izjūtas klātbūtni, kas ierakstam liek izklausīties absolūti mūsdienīgi un skaniski sulīgi. Pie pēdējā aspekta gan noteikti var vainot arī «Jersikas» štata skaņu inženieri Mārtiņu Krastiņu.

Jaunais un daudzsološais igauņu saksofonists Alans Kaljaste šādā vidē jūtas kā zivs ūdenī — viņš paša Hantera sarakstītajā plates ievadkompozīcijā nebūt nespēlē otrā plāna lomu, bet piedāvā pat nedaudz avangardiski ekspresīvu solo. Tikpat liela brīvība atvēlēta arī Atim, ļaujot parādīt savas labākās «Hammond» ērģeļu spēles iemaņas, kam neizbēgami seko arī aizrautīgs Augusta solo. Vēstījums ir skaidrs — šis ir līdztiesīgs kvartets, kurā neviens nav tikai piespēlētājs, bet māk precīzi trāpīt arī vārtu augšējā stūrī.

Pārsteidzoši bigbendiskas noskaņas brīžiem uzburošais amerikāņu mūziklu komponista Ričarda Rodžersa hits «I Didn’t Know What Time It Was» aizved klausītāju atpakaļ starpkaru svinga ērā, atgādinot, ka Hanters un Kaljaste ir arī temperamentīgā igauņu bigbenda «New Wind Jazz Orchestra» dalībnieki. Džeisona aranžējums gan diezgan loģiski aizdodas arī ārpus svinga ēras rāmjiem, noslēgumā sasniedzot vienu no albuma katarsēm, taču atgādinājums par džeza saknēm tiek nolasīts.

Āķīgāks ir Džeisona oriģināldarbs «Imagine That», kas būvēts klausītāju nemitīgā intrigā turošā struktūrā, liekot iedomāties par dzīvo koncertu, kurā ar saspicētām ausīm gaidi, kurp vedīs nākamais pagrieziens. Tieši šāda sajūta bija arī Hantera un kolēģu koncertā mākslas centrā «Noass» šovasar 23. Starptautiskajā improvizācijas, džeza un globālās mūzikas festivālā «Rīgas Ritmi», kad daļēji tika prezentēta arī jaunā plate «ImagiNation». Pie bungām dienvidkaimiņu gan bija aizstājis Ivars Arutjunjans, veiksmīgi piedodot kvartetam savu unikālo rokrakstu.

Dzīvā izpildījuma sajūtu platē, protams, pasvītro arī tas, ka tā tapusi analogā ieraksta procesā, kā jau tas «Jersikai» ierasts.

Kā jau gandrīz katrā pilnvērtīgā džeza albumā, sava vieta atvēlēta arī balādei. Šoreiz tā ir «Lover Man», ko savulaik kopā ar kolēģiem, džeza pianistiem Rodžeru Ramirezu un Džeimsu Šērmanu radīja amerikāņu dziedātājs un pianists Džimijs Deiviss, bet par hitu padarīja leģendārā dīva Bilija Holideja, kurai skaņdarbs, starp citu, primāri arī tika sarakstīts. Bilijas balsi paša aranžētajā dziesmas versijā ar flīgelhornu izdzied Hanters, bet pārsteidzošākais šajā skaņdarbā ir «Hamonda» augstāko reģistru solo no Ata Andersona puses.

Fancīgākas noskaņas rodamas albumu noslēdzošajā un garākajā skaņdarbā «Good For You», kas vienlaikus piedāvā itin relaksētu atmosfēru, Atim ar Augustu pamatā nodrošinot stabilu grūvu, uz kā pūšaminstrumentu duetam nesteidzīgi izbaudīt un apspēlēt Hantera sakomponēto, melodisko pamattēmu. Kaljaste gan nepalaiž garām iespēju aizlidot arī mazliet tālākā izplatījumā, un desmit minūšu robežu sasniedzošajā skaņu plūdumā sava loģiska vieta tiek atvēlēta arī izjustam ērģeļu solo, kas gandrīz izraujas ārpus «Good For You» pārsvarā laiskās straumes. Tā tiek izlaista no HES rāmjiem vien noslēgumā, kad jau itin pamatīgais funky grūvs diemžēl tiek notušēts ar feidautu.

Kopumā «ImagiNation» ir pārliecinošs džeza albums, kas vienlaikus skatās gan pagātnē, gan nākotnē, pierādot, ka džezs ir stabila un reizē mainīga vērtība un, nonākot pareizajās rokās, joprojām spēj padarīt uzmanīga klausītāja prātu par atvērtu kabrioletu karstā vasaras dienā.