Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu Latvijas džeza notikumu elektronisko afišu, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jauno numuru!

No biogrāfijas līdz koncertam. Kas jāņem vērā, ja uzstāšanās datums tuvojas


Aleksandra Line

Praktiska komunikācija ar mūziķiem. Džeza kluba menedžeres piezīmes

Vinsents Krebs

Bija tāds laiks, kad Rīgā vēl bija džeza klubs, un es tajā strādāju. Atnācu ar zināmu pieredzi mūzikas menedžmentā, kas tomēr bija vairāk atsevišķa mūziķa, sastāva, viena koncerta vai festivāla menedžments, taču tas nebija gluži tas pats, kas menedžēt vietu, kurā dzīvā mūzika skanēja piecas līdz septiņas reizes nedēļā. Ārpus visiem pārējiem pienākumiem, ko paredzēja galvenās menedžeres amats, es tolaik atbildēju par saikni starp klubu un mūziķiem, proti — klausījos, lasīju un saņēmu nebeidzamus pieteikumus ar gribētājiem uzstāties klubā, dažus no tādiem meklēju un atlasīju, un vēlāk atbildēju par to, lai visi ķēdes dalībnieki šajā stāstā jūtas forši.

Lai mūziķis būtu priecīgs par savu uzstāšanos, zāle labi apskaņota, biļetes izpirktas, klausītāji sajūsmā un kluba īpašnieki gandarīti ar rezultātu, ir nepieciešama arī zināma daļa veiksmes (lasi — daudzi jo daudzi faktori no citiem pasākumiem pilsētā līdz laikapstākļiem ārā un auditorijas pirktspēju). Taču ārpus veiksmes faktora pie laba pasākuma noved diezgan vienkārša darbību secība. Apkopojot, varam saukt to par laba pieteikuma sagatavošanu un korektu komunikāciju ar klubu, kas ne tikai ļautu mūzikas projekta pieteikumam būt pamanītam citu kaudzē, bet arī pasākumam ļautu būt lieliskam, tiklīdz mūziķis pamanīts.

Pienācis laiks publicēt dažas nenovecojušas piezīmes no džeza kluba laikiem — katrs no šiem šķietami pašsaprotamajiem punktiem ir balstīts personīgajā pieredzē. Visas sakritības ir jaušas, tāpēc, ja atpazīsti sevi kādā no manām piezīmēm, atliek vien cerēt, ka esi ņemis to vērā — zinu, ka dzīvē noderēs.

1. Vai ir kas nepareizs vārdā «horizontāls»? Ja es lūdzu tevi nosūtīt man horizontālu bildi ar tavu skaisto seju, pat ja tev nav pa rokai pieejams augstas kvalitātes portrets, es sagaidu vismaz normālas kvalitātes bildi. Tam nav jābūt «Paint» programmā koriģētam selfijam. Arī kantainam zīmējumam ar «PicCollage» ūdenszīmi nē. Vertikāls foto ar daļu no tava instrumenta neskaitās. Ja tev nav pieredzes ar pasākumu vāciņiem sociālajos tīklos, vienkārši uzticies man. Un vēlreiz: vai ir kas nepareizs vārdā «horizontāls»?

2. Ja es lūdzu tevi atsūtīt man visu nepieciešamo informāciju vienā e-pastā, es sagaidu, ka atsūtīsi man visu nepieciešamo informāciju vienā e-pastā. Tu sūti man fotogrāfiju «Facebook» čatā (tu zini, ka tas sabojā kvalitāti, vai ne?), dažus video linkus e-pastā, grupas sastāvu īsziņā un savu biogrāfiju kā .docx failu caur «Whatsapp». Nopietni? Ja tev trūkst manas uzmanības, vienkārši uzaicini uz kafiju, ir iespējas, ka piekritīšu arī.

3. Ja es lūdzu tavu promo «paku», man tā ir nepieciešama, lai pareklamētu tavu pasākumu. Kamēr es gaidu no tevis informāciju, man nav nepieciešams zināt par tavām ģimenes problēmām, kliedzošiem bērniem, lieko alkohola kvantumu asinīs, bēdīgiem kaķēniem, kuri pašlaik sēž tev klēpī, došanos uz randiņu (pat ja es atzīstu, ka viņa ir skaista) vai to, ka tu pašlaik glāb mūsu planētu. Ik mēnesi man ir nepieciešams reklamēt 25 līdz 30 koncertus. Es zinu, ka izskatos līdzjūtīga, bet ja vismaz 20 grupas gribēs, lai esmu viņu privātais psihoterapeits, mana stundas likme augs ģeometriskā progresijā. Ja esam tik tuvi, ka man interesē tava personīgā dzīve, tu to zināsi.

4. Īsā biogrāfija nenozīmē, ka mēs sākam ar gadu, kad piedzima tavs tēvs. Tāpat ir arī atšķirība starp mūziķa biogrāfiju, CV un motivācijas vēstuli. Lai es varētu izveidot «Facebook» pasākumu, kura galvenais mērķis ir piesaistīt auditoriju tavam koncertam, man nav nepieciešams zināt, ka tu esi studējis ķīniešu valodu bērnudārzā, tev patīk makšķerēt vai augstskolā esi apmeklējis adīšanas pulciņu. Atstāj šo informāciju savai sirdsdāmai, viņa noticēs, ka esi visdaudzpusīgākā personība, ko viņa ir jebkad satikusi.

5. «Cikos precīzi man pasniegs ēdienu un cik daudz aliņus es varēšu izdzert uz vietas?» ir loģisks jautājums, bet ja tu uzdod to divus mēnešus pirms sava koncerta, pirms esi atsūtījis man visus nepieciešamos reklāmas materiālus, mēs par to smiesimies, es zvēru. Es arī zinu, ka tev garšo tavs aliņš (vīns / viskijs / kafija) tik ļoti, ka nevari bez tā izdzīvot, bet ņemt to līdzi uz skatuvi, likt virsū dārgam instrumentam un dzert starp saviem soliņiem nav vislabākais veids, kā atstāt iespaidu uz klausītāju. Es zinu, ka vari izdzīvot vienu setu ar ūdeni un iedvesmu.

6. Runajot par raideriem, ne pārāk daudz problēmu ar šo, pateicos laicīgi. Runājot par saundčekiem, mēs strādājam mazā džeza klubā un mūsu skaņu vīri ir iemācījušies, kā te skan. Šī nav vieta, kur skaņas pārbaudes nolūkiem tev būtu nepieciešams vairāk par stundu. Būsim godīgi: ja tu «čekojies» vairāk nekā divasarpus stundas, mēs zinām, ka tev pēdēja laikā pietrūka mēģinājumi.

7. Ja esi labs, tu visdrīzāk spēlē dažos vai daudzos sastāvos, un tas ir normāli. Ja tu piedāvā paaicināt uz koncertu savu jauno projektu, īss labs promo video palīdzēs. Ja tu piedāvā paaicināt uz koncertu savu jauno projektu un piešķirt tev vislabāko datumu, un samaksāt tev ļoti daudz naudas, tikmēr saki, ka saksofonists būs no šī te pirmā video, bundzinieks no otrā, un tas viss skanēs kā … nu, ieguglē Mailzu Deivisu un tev radīsies priekšstats — nevienam nerūp. Mums ir laba iztēle (to visu mēs liekam lietā, lai noticētu džeza kluba nākotnei), bet mums ir nepieciešams tavs īss labs promo video.
Lūk, kopš šīs īsās pamācības tapšanas ir pagājuši gadi, bet Rīgā joprojām nav īsta džeza kluba (visu cieņu koncertvietām, kuras regulāri aicina džezu uz savām skatuvēm). Un (bēdīgi ķiķinot pie sevis) tas nav tāpēc, ka mēs nebijām tam noticējuši. Taču pasaulē ir daudz pasākumu un vietu, un visām viņām noderēs, ja tu būsi vērīgs, izpētīsi kontekstu un ievērosi vismaz šos te punktus, kurus arī man pašai nu jau ir krietni daudz ar ko papildināt.

Ja tu, mīļo lasītāj, esi mūziķis, menedžeris vai mūziķdraugs, ceru, ka esmu sadzirdēta. Ja esi pasākuma producents vai koncertvietas īpašnieks, droši papildini manis rakstīto. Un ja esi mūzikas fans vai klausītājs, turi prātā: visi mūsu nozares darbinieki cenšas, lai muzikālie piedzīvojumi aizved tevi nezināmās tālēs, un viņu centieni neaprobežojas tikai ar radošo domas lidojumu.