Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu Latvijas džeza notikumu elektronisko afišu, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jauno numuru!

Deniss Paškevičs — hameleons mūzikā


Ēriks Miezis

Denisa Paškeviča pērn izdotie albumi savā dažādībā spēs dot baudījumu visām gaumēm

Par hameleoniem mūzikā dēvē gan izpidītājmāksliniekus, gan arī komponistus, kuri vienlaikus spēj veiksmīgi darboties dažādos, brīžiem pat krasi atšķirīgos žanros. Mūsdienu Latvijas džeza mūzikas ainā pilnīgi noteikti par tādu var uzskatīt Denisu Paškeviču, kurš pagājušogad klausītājiem darīja pieejamus savus jaunākos ierakstus — avangardisko un mistērijām pilno «Code Of Ethics», kā arī introspektīvo, pārdomām un apcerīgām noskaņām bagāto «Melody».

Nosaukumam «Melody» ir divējāda nozīme. Pirmkārt, tas norāda uz albuma muzikālo saturu — labi zināmiem, par zelta repertuāru uzskatāmiem skaņdarbiem, kuru pamatā ir spēcīga, labi komponēta un atmiņā paliekoša melodija. Otrkārt, nosaukums «Melodija» norāda uz vēsturisko kontekstu, jo ieraksts veikts Reformātu baznīcā, kuras telpas Padomju laikos bija iekārtotas ierakstu studijas «Melodija» vajadzībām.

Ieskaņoto kompozīciju vidū var atrast tādas klasiskas džeza balādes kā Djūka Elingtona «In A Sentimental Mood», Džona Koltreina «Naima», kā arī standartus «Have You Met Miss Jones», «The Nearness Of You» un «You Don’t Know What Love Is». Kā pirmspēdējais skaņdarbs albumā izskan arī labi zināmais «Over The Rainbow». Albumā nedzirdēsiet ātrus tempus un motorisku kustību — «Melodijā» jutīsiet tikai un vienīgi mieru, apceri un mirkļa burvību. Būšanu šeit un tagad. Interesanti šādās noskaņās dzirdēt arī skaņdarbus, ko pierasts dzirdēt stipri enerģiskākā manierē. Džona Koltreina «Giant Steps» atklājas pavisam citā gaismā, dodot iespēju klausītājiem patiesi izgaršot šim skaņdarbam raksturīgās harmonijas un melodijas attiecības.

Ne katram mūziķim mūsdienās ir drosme un mākslinieciskā kapacitāte ierakstīt labas klasisku džeza standartu versijas. Bieži sastopams risinājums ir iet radikālu ceļu — radīt versiju, kas ir diametrāli pretēja oriģinālam, tā, lai abas versijas būtu grūti salīdzināt. Drosmīgāks solis ir pieturēties pie dižgaru veidotās krāsu gammas un mēģināt pateikt ko savu jau esošajos rāmjos. Jāatzīst, ka Paškevičam gan kā jaunu ceļu meklētājam, gan tajā pašā laikā arī patiesam tradīcijas pārzinātājam ir izdevies radīt spēcīgas standartu versijas. Skanējuma ziņā tās līdzinās oriģināliem, bet atskaņojums ir tik pārliecinošs, ka neraisa liekus jautājumus par to māksliniecisko vērtību vai jēgu. Protams, nevar neatzīmēt arī pārējo ansambļa dalībnieku radošo veikumu un īpašo nozīmi skaņu ainavu veidošanā: Kristaps Vanadziņš pie klavierēm, Andris Grunte (kontrabass) un Rūdolfs Dankfelds (sitaminstrumenti).

Stipri eksperimentālāka ievirze un radošie meklējumi saklausāmi platē «Code Of Ethics». Starptautisku atzinību un Eiropas «džeza kokā» savu vietu izkarojušais trio sastāvs kopā ar Edvīnu Ozolu un Arti Orubu ļaujas mirkļa lēmumiem un radošai brīvībai. Četru apjoma ziņā izvērstu improvizāciju dokumentējums ir blīva klausāmviela, kas piemērota baudīšanai īpašos apstākļos. Kā jau raksturīgi šādiem, brīvākas mūzikas ierakstiem, to veiksme ir atkarīga no paša klausītāja gatavības un vēlmes materiālu uztvert. Mūzikas mīļotāju lokā domas un sajūtas vienmēr dalīsies, bet augstas raudzes profesionāļu lokā ieskaņojums jau ir guvis atzinību — plates aprakstā varam lasīt pozitīvas atsauksmes no leģendārā amerikāņu saksofonista Deiva Lībmana, kā arī audio tehnikas meistara Amedeo Šembri.

«Code Of Ethics» mūzikas materiālā var novilkt zināmas paralēles ar Paškeviča projektu «TEN KA», jo arī šeit saksofonists un flautists pieslēdzas elektronikai un modulārajiem sintezatoriem. Būtībā šo plati varētu uzskatīt par sava veida «TEN KA» turpinājumu, kur solistam pievienojas spēcīga ritma grupa kontrabasa un sitaminstrumentu veidolā. Arī saturiski pēc skaņdarbu nosaukumiem varam novērot Paškevičam raksturīgās intereses, kas atrodas teritorijā starp fizikālām parādībām, dabas fenomeniem («Subsonic», «Architecture») un garīgiem meklējumiem («Spiritual Forces», «Episodes of Elisha»).

Pēc pagājušā gada ražas redzam, ka Deniss Paškevičs par spīti dažāda veida izaicinājumiem un paralēlai darbībai arī citās jomās tomēr spēj saglabāt ļoti augstvērtīgu māksliniecisko līmeni gan kā izpildītājmākslinieks, gan arī kā komponists un producents. Cieņa un gandarījums par pietiekami spilgtu personību klātbūtni arī mūsu vietējā mūzikas ainā.