Piedzīvojam sapņus, par kuriem nezinājām
Apvienības «Dream Teller» albuma «A Dream We Didn’t Know About» ceļojums
Divi brīnišķīgi jaunie Latvijas mūziķi — Edgars un Kristīne Cīruļi — izdevuši albumu «A Dream We Didn’t Know About». Tajā dzirdamas 10 dziesmas angļu valodā elegantos aranžējumos. Visas mūzikas un tekstu autori ir Edgars un Kristīne, izņemot dziesmu «Dream Teller», kurai līdzautors ir Rūdolfs Dankfelds.
Albums sarakstīts laikā, kad pasaulē plosās koronavīruss un «ir laiks pasēdēt pie savām lietām». Tā arī tapis šis mākslas darbs. Attālināti tiek ierakstīti dažādi mūzikas celiņi, digitāli tie atceļo pie Cīruļiem, kur notiek producēšanas un miksēšanas darbi. Lielu komplimentu par albuma skaņas pēcapstrādi ir pelnījis Toms Lisments — tiešām pasaules skaņas kvalitāte. Par to ir atbildīgs arī kuplais pulciņš profesionālo un talantīgo mūziķu. Bungas un perkusijas visos skaņdarbos iespēlējis Rūdolfs Dankfelds. Edgars Cīrulis atzīst, ja viņam būtu paralēlās realitātes, tad viņš no Rūdolfa iesūtītajiem ierakstu celiņiem varētu izdot vēl vismaz trīs šī albuma versijas. Basu un kontrabasu iespēlēja Jānis Rubiks, bet Svens Vilsons ierakstījis trīs instrumentus — elektro ģitāru, akustisko ģitāru un kavakinju (kavakinja ir ukuleles cilts instruments). Albumā flautu, klarneti un savu balsi pievienojusi Ketija Ringa-Karahona. Daudzbalsība un balsu aranžijas albumā ir ne mazums, un to visu palīdzējušas ierakstīt Rīgas Doma kora skolas biedrenes — Māra Vidiņa un Līva Dumpe. Galveno vokālu iedziedājusi Kristīne Cīrule, bet Edgars Cīrulis iespēlējis tautiņinstrumentus un ierakstījis piebalsis. Viesmākslinieki ir Aleksejs Bahirs (vijole un alts), Frederiko Nelsons Fjoravanti (perkusijas), Ēriks Miezis (vibrofons, metalofons un perkusijas), Liāna Stankēviča (akordeons) un Dārta Traune (čells), kas albumam pievieno ‘world music’ skanējumu.
Kolāžas tehnikā veidotā albuma vāciņa māksliniece ir Lelde Gusta, kas ievedot mūs debess ķermeņu valstībā radījusi sapņainu atmosfēru. Un tagad par dziesmām…
Together
Dziesmas miglainais sākums iznirst kā no ‘nekurienes’ – it kā meklētu gaismu. Kristīnes caurspīdīgais vokāls kopā ar mutuļojošo pavadījumu teju aicina viegli kustēties. Klāsterakordi ir spēcīgs kontrasts. Savukārt otrajā daļā — ritms nomainās uz ļoti stabilu pulsāciju, kuru papildina krāšņas vijoles iespēles un vokālā daudzbalsība, kas mazliet atgādina eņģeļu dziedājumu. Dziesmas beigas atgriežas pie pirmās daļas ritma, kas papildināts ar piebalsīm. Dziesmas izskaņā akordu saskaņu melodija atstāj sajūtu par nezināmo nākotni vai atvērtu/atklātu jautājumu.
If Only You Listened
Dziesmu veido tautisks mūzikas pavadījums kombinācijā ar virtuozu melodiju, kā arī detalizēts un intīms teksts, kas šķiet tiek iečukstēts tieši ausī. Raksturotu šo kā ceļojuma dziesmu. Virtuozas pasāžas, mainīgs ritms, flautas gaisīgais tonis — tas viss rada vieglu noskaņu. Pāreja ar patīkamu «atlaidienu» un noskaņu veidojošu flautas solo, kas pāriet vokālajā aicinājumā ieklausīties mazajā balstiņā. Straujās dziesmas beigas atstāj ilgošanās sajūtu.
This Here Story
Dziesmai ir lēns ievads ‘singer-songwriter’ stilā. Akustiskās ģitāras un kontrabasa spēle veido maigu pamatu balss un vijoles saspēlei, kurai vēlāk pievienojas arī akordeons. Trīs ceturtdaļu metrs aicina līgoties līdzi. Balss meistarīgi izmanto falseta paņēmienu. Dziesmas dramaturģijā ir skaists kāpinājums ar piebalsīm.
Undiscovered color
Skaņdarba ievadā spēlē vibrofons, kas dublē melodiju, piešķirot maģisku sajūtu. Dziesmas turpinājuma polifoniskais izklāsts ļauj iztēloties, kā daudzas melodijas ‘dzīvo vienā mājā’. Tad notiek strauja pāreja uz ‘džezisku’ pavadījumu un sarežģītu galveno melodiju. Vidusdaļā teksts tiek rečitējoši izdziedāts, veidojot satraukumu. Savukārt trešajā daļā tiek atkārtots viens teikums vairākas reizes — rodas tāda kā meditatīva un pārliecinoša vēstījuma sajūta. Beigu daļā, atgriežoties pie pirmās daļas melodiju daudzveidības, izskan ritmisks basa rifs, kurš liek aizdomāties par pārpasaulīgām lietām.
Center your love
Albumā bieži izmantota tehnika, kad galveno melodiju dublē kāds instruments, radot stabilitāti melodijā. Arī šajā dziesmā melodiju dublē pieklusinātas klavieres. Kad pievienojās čells, es sajutu siltumu sirdī. Ritma sekcija perfekti atklāj mazliet naivo melodiju skaista atzīšanās mīlestībā. Daudzbalsīgā balsu flautas saspēle — disonantā harmonija ar atrisinājumiem — liek ‘matiņiem sacelties stāvus’. Skaņdarba beigās atkal tiek atkārtota pirmā tēma ar mirguļojošu efektu flautas pavadījumā. Brīnišķīgais basa rifs ļauj ķermenim izjust lēno, bet pamatīgo ritmu.
The Aura Next To You
Dziesmu iesāk krāšņs klavieru motīvs, kas tiek atbalstīts ar kontrabasu un bungu ritmu. Skaņdarbs ‘modernā’ džeza stilā, kad ir daudz neatrisinātu disonanšu. Otrās daļas dinamiskie kontrasti piedāvā atelpu, lai pēcāk atgrieztos pie ‘modernās’ skaņas. Man mazliet atgādina Kendrick Scott Oracle daiļradi — daudzbalsība veido patīkamu kopskaņu. Negaidīti aprautās beigas ļoti labi iederas šajā atmosfērā..
Dream teller
Balādes tipa dziesma ar izteiksmīgu kontrabasa ievadu. Dziesmas pamatā ir akustiskās ģitāras pavadījums arpēdžiju tehnikā un maigs dziedājums, kas stāsta sapņu stāstnieka stāstu. Fonā labi dzirdamais piebalsu «hmmm» veido burvīgas vibrācijas…Trauksmaina, meklējoša noskaņa piedziedājumā.
Message Of Peace
Dziesmai ir lēns ievads ar neparastām harmonijām, klausoties ir liktenīga sajūta. Melodijas dublēšana ar klavierēm un flautu piešķir stabilitāti un kārtību. Maigais ģitāras solo ar izteikto džeza ģitāras skaņu aizved līdz kulminācijai, kas ir skaniski piepildīta — piebalsis, flauta un ģitāra veido tādu kā «mutuli». Tāda mirguļojoša sajūta.
When I
Šī ir pavasara dziesmiņa, kas vēsta par uzplaukšanas prieku. Pieklusināts klavieru pavadījums. Vīrieša vokāls piedziedājumā kuplina kopējo vokālo tembru. Minimālisma stila skaņdarbs rada nostalģisku noskaņu. Šajā dziesmā izskan pirmais un vienīgais klavieru solo visā albumā. Ierakstā ir dzirdamas visas klavieru ‘klaboņas’ un ‘čīkstoņas’, kas rada sajūtu, ka esi vienā telpā ar mūziķiem. Ļoti patiess un godīgs skaņdarbs.
Kopumā albums «A Dream We Didn’t Know About» atstāja gaišu pēcgaršu. Visvairāk piesaistīja minimālie un ļoti pārdomātie aranžējumi, vieglums sarežģītos muzikālajos manevros, kā arī pasaules klases ierakstu kvalitāte. Ar nepacietību gaidu, kad vēl varēs dzirdēt šādas sapņu materializācijas mūzikā. Novēlu mūziķiem lielu iedvesmu un izturību sarežģītajos apstākļos!