Kvalitāte pār kvantitāti
Latviešu melanholijas projekcija caur amerikāņu kultūras prizmu
«EZIA» jeb mūsu platuma grādos plašāk pazīstama kā Elīza Ašmane izdevusi albumu «Cycles». Šī ir pirmā raža ierakstu formātā, kas nākusi Elīzai, pavadot 4 gadus ASV, Ņujorkā un absolvējot «The New School of Jazz», kuras vidē Elīza smēlās iedvesmu no R’n’B (Rhythm and Blues) un džeza pirmavota. Žanriski albums atrodas vairākdaļīgas ‘Venna’ diagrammas epicentrā. Skaņas paletes un izpildījuma estētisku pamatveidā raksturo R’n’B un ‘neosoul’ žanri. Vērtējot albuma stilistiku, brīžiem parādās deju grīdas vērtības no ‘house’ mūzikas, atsevišķas daļas parāda Elīzas ilggadējo pieredzi džezā, kurās Elīza demonstrē kompetentu balss kontroli improvizācijās un liriski-virtuozās vokalīzēs. Ritmiski pastāv ļoti ciešas attiecības – sinkopēti tamborēta ‘kabata’ — starp bungu un basa partiju, kas raksturīgas iepriekšminēto pamatžanru R’n’B un ‘neosoul’ skanējumos. Ik pa brīdim iezogas džezīga harmonija, kas bieži modāli lavierē, pārliecinot klausītāju par to, ka šis ir izglītotu džeza mūziķu produkts. Albuma tehniskais izpildījums ir tikpat kvalitatīvs kā mūzikālais, saglabājot intīmu ‘bedroom-pop’ atmosfēru un siltumu, bet nezaudējot dzidruma ierakstu kvalitātē.
Mūsdienās, kur informācijas daudzums un pieejamība ir tik visaptveroša, šķietami starpžanru līnijas paliek arvien blāvākas. Ievietot mūziku precīzi vienā vai pat dažos žanros nav praktiskā veidā īsti iespējams, drīzāk iespējams izolēt elementus un kā detektīvam izsekot to pēdas. Kopējais skanējums ir skaists sakausējums, kurā visbiežāk visi elementi ir harmoniskās proporcijās.
Albuma liriskais saturs lielākoties apraksta cikliskas dabas dinamiku kā attiecībās ar līdzcilvēku, tā arī ar sevi un saviem pārdzīvojumiem. Pārsvarā mākslas un mūzikas tematika bieži vien nogulstas uz mīlestības un naida jeb sirdsāpju spektra, arī šis albums nav izņēmums. Kopumā vērtējot albuma dramaturģiju, sākumu un beigas ieskauj cikli, pa vidu ir līkne no sirdsāpēm līdz sirdsmieram — izveidojas aplis, kas veido pārliecinošu mākslinieka vīziju par albuma vēstījumu, viss šķietami sakārtots pareizi un akurāti.
«Cycles intro»
Albums atklājas vēstījumu teju mantras formātā, kas piezemē kā klausītāju, tā mākslinieci. Apzinoties ciklisko dzīves dabu, ir jānostājās pretim jaunai dienai ar atvērtu sirdi, sagaidot visu un neko, apzinoties, ka pēc saules seko mēness, pēc līksmēm – skumjas. Skaņdarbu aizpilda bagātīgs perkusiju izklāsts, tostarp pirmais deju mūzikai raksturīgais ‘four on the floor’ basbungas ritms, biezas basa notis un caurvijīgs klavieru ‘ostinato’, kas pasvītro meditatīvo vēstījumu.
«Yesterday Go Away»
Šis ir skaņdarbs, kurā savlaicīgi parādās mākslinieku un producentu labā izpratne par dinamiku un ‘ausu āķīšiem’. Pastāv labi pārdomāti kontrasta brīži starp izvērstām ‘build-up’ daļām starpposmos un durstīgo un atsperīgo ritma faktūru, kas seko pantos. Arī šeit dominē plašs perkusiju toņu un efektu klāsts, piemēram, signālsvilpe ir regulārs elements. Neizpaliek arī deju mūzikai raksturīgās īpatnības — paildzināti dinamiskie kāpumi un straujākas dinamiskās atkāpes starp tiem. Saturiski skaņdarbs stāsta par nožēlu, mācīšanos no kļūdām, par došanos prom no vakardienas, atstājot to aiz sevis. Visnotaļ cikliski cilvēka dabas aspekti.
«Hands»
Skaņdarbs, kas nežēlo resursus, meklējot visas iespējamās atskaņas zilbēs -ends, -ands, -ance. Par skaņdarba lielāko ‘āķīti’ kalpo vokalizētās melodijas atkāpes skaņdarba starpposmos un izskaņā. Šāda veida posmos, manuprāt, parādās EZIA spēcīgākās kompozīcijas prasmes — sacerēt ausīs ļoti paliekošas ‘bite-size’ meldiņus, kurus ļoti labi komplimentē šī albuma produkcijas stils un žanru mikstūra. Skaņutelpā turpina dominēt pastāvīgi sabiezināti pavadošie elementi, bekvokāli, plašs perkusiju sortiments un ‘low-fi’ taustiņi.
«Arise»
Sentimentālu atkāpi piedāvā ‘low-fi groove’ balāde. Skaņdarbu raksturo daudz minimālāks instrumentālais skanējums. Vokālais izpildījums un liriskais saturs ir nolikts priekšplānā, kuru ieskauj bekvokāls un samtaina klavierspēle, kā arī smagnējākas faktūras perkusiju un basa pavadījumā. Gluži kā pati mūzika, tā arī lirika ieņem mistisku un miglainu veidolu, pakļaujoties klausītāja interpretācijai.
«So Hard»
Kā bieži vien pieklājas — tālāk seko ātrāks, atraktīvāks skaņdarbs. Labais un ļoti labais notiek ‘pre-chorus’ jeb pirms piedziedājuma. «First we see the best, then we see it all» iespējams ir ausīs paliekošākais ‘āķītis’ visa albuma garumā. Materiāls paliek atmiņā jau no pirmās klausīšanās reizes. Savukārt ‘tapetes’ ar vārdiem, kas rotā pantus, šķietami sevi attaisno mazāk. Saturs ir nedaudz klišejisks no mīlestības ‘tēzaura’ — skūpsti, pieskārieni, triekšanās pretim debesjumam ar mīlestības spārniem, šķiršanās utt. Šķiet, ka vārdi ir kā rāmis, kas ietver mūziku. Šīs dziesmas lirika ir kā puzle, kurā atrast stāsta sākumu un beigas bija grūtāk kā citos skaņdarbos, bet par mūziku nemainīgi izsaku atzinību. Skaņu paletes priekšplānā ar kāpjošu motīvu kulminācijā debitē arī ģitāra, kas ir svaigs elements sintezēto instrumentu mikslī.
«That Morning»
Albuma simetriskajā vidū klausītājus sagaida R’n’B estētikai vispiederīgākais skaņdarbs ar tai raksturīgu repa pantu smagnējāku instrumentāciju. Albuma izpēti un klausīšanos interesantāku padara arī savdabīgas izvēles kompozīciju struktūrā, proti, ir panti un piedziedājumi, bet ir arī papildu daļas, kuras seko pirms vai pēc piedziedājumiem. Arī šajā skaņdarba ‘post-chorus’ ir savdabīga un interesanta atkāpe, kuru rotā ‘low-fi’ klavieru estētika un «It took ten ice cream boxes» ‘āķis’, kas iemājoja manās ausīs uz ilgu laiku.
«Yesterday Go Away pt. 2»
Turpinot nu jau iestaigāto R’n’B taciņu, seko skaņdarbs — teju kā repa kadence no pašas EZIA. Lai arī īss, tomēr šis skaņdarbs rada iespaidu par patiesu un pārliecinātu R’n’B izpildījumu. Klausoties gribējās, lai tas turpinās. Patīkami iedziļināties ritma attiecībās starp liriku un pavadījumu, radot gludu plūsmu, kura stiepj un stumj ritmisko pulksteni ‘hip-hop’ mūzikai raksturīgā veidā.
«Sinking»
Manuprāt, viens no albuma ‘sleeper’ hitiem, kas tuvināts deju žanram. Skaņdarbu raksturo vairāk meditatīva un ‘trance’ noskaņa. Nedaudz asimetrisks ‘ostinato’, kas apstājas uz pēdējās sešpadsmitdaļas, piešķir mazliet klibojošu, tomēr uz priekšu virzītu ritmisko inerci. Motīva kulminējošo pusi rotā minorīga vadlīnija, kas brīžam pārsteidz – gaidītā toņa vietā ir pustonis. Starp visiem šiem elementiem atsitienos ir ‘ostinato’ augstā tesitūrā, kas kopskaņā veido smalku ritmisko mozaīku. Skaņdarba kulminācijā pārliecinoši dominē deju grīdas estētika ‘kick-drum’ pulsā. Iespējams, šis ir mans mīļākais skaņdarbs šajā albumā.
«Candles and Bubbles»
Deju noskaņojums turpinās šķietami ‘dzīvā’ bungu komplekta pavadījumā. Atkāpjoties no ‘trance’, skaņdarbs tuvinās D’n’B (Drum and Bass) žanram. Arī liriskais saturs ieņem gaišākas nokrāsas — konfliktus un sirdsāpes nomaina ‘svecītes un burbuļi’. Šis ir arī pirmais un vienīgais skaņdarbs, kurā EZIA piedāvā vokālo improvizāciju, demonstrējot fantastisku improvizācijas valodu un tehnisko brīvību.
«Differently»
Albuma finišā ir atraktīvākais skaņdarbs ar ‘grūvīgu’ basa un bungu sinerģiju, fantastisku ‘hook’, kam seko neliela ‘half-time’ atkāpe un kulminācijā harmoniskā brīvība taustiņu pavadījumā. Visi spēcīgākie šī albuma elementi ietverti šajā skaņdarbā.
«Cycles outro»
Kaut kā paredzamā veidā albums noslēdzās ar skaistu mantru, kura aicina atlaist ciešo tvērienu pār likteņa nemainīgo un neparedzamo dabu — jāturpina darīt labāko, jāpalaiž savas vēlēšanās Visumā un jātic, ka viss, kam jānotiek, notiks.
Šo albumu klausījos ar prieku un noteikti turpināšu klausīties. Katru reizi biju gan nedaudz pārsteigts, cik ātri tas beidzas — kopējā hronometrāža ir 35 minūtes. Bet ‘visa sāls’ ir nevis daudzumā, bet labumā. Tā vietā, lai ierakstītu albumu ar divtik garu skaņdarbu listi, ir lielāks prieks klausīties daudz kristalizētāku mākslinieka vīzijas esenci, kur katrā skaņdarbā ir atpazīstami notikumi un konkrētas idejas, kas atšķir tos vienu no otra. Nezinādams nedomātu, ka albumu ieskaņojuši latviešu mūziķi. Tas gan, manuprāt, nav būtiski, jo nedomāju, ka latvieši ir šīs mūzikas pamatauditorija. Pieļauju, ka šis albums Latvijas mūzikas kontekstā izceļas ar ļoti spēcīgu identitāti attiecīgā žanra nišā. ASV ir valsts, kurā R’n’B un ‘neosoul’ ir radušies, tāpēc grūti paredzēt, kā šim albumam veiktos lielajā mūzikas tirgū. «Cycles» ir ļoti kvalitatīvs, pārdomāts debijas sniegums — prātā paliek vairāki mūzikālie notikumi. Žanriskajā spektrā mūzika atrodās daudz dažādos laukos, kas vienlaikus ir gan fantastiska lieta mūzikas mīļiem, kuri brīvprātīgi iedziļinās mūzikā, bet varbūt nedaudz mulsinoša demokrātiskajam radio paterētājam.
4.5/5