Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu Latvijas džeza notikumu elektronisko afišu, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jauno numuru!

Lūznavu atkal pieskandina džezs


Jurģis Lipskis

Jau trešo gadu pēc kārtas Lūznava kļūst par Latgales džeza epicentru

Ieva Benefelde

Jau trešo gadu pēc kārtas Lūznava kļūst par Latgales džeza epicentru. Pirms septiņiem gadiem Lūznavā tika restaurēta varenā muižas pils, kas šobrīd kalpo kā viena no prestižākajām Latgales kultūras telpām. Plašajā muižas kompleksā ietilpst arī blakus esošais šķūnis, kurš savu atdzimšanu piedzīvoja 2017. gadā. Festivāla nosaukums «Škiuņa džezs» labi ataino realitāti — tas vēsta par latgalisko vienkāršību, patiesumu, sirsnību, kā arī par to, ka «Kultūras šķūnis» bija vieta, kur notika īstās satikšanās jeb džemi.

Meistarklases iesākās ar oficiālu iepazīšanos, kā arī specialitātes pedagogu un kombo sastāvu sadalījumu. Dalībnieku kodolu veidoja Jāņa Ivanova Rēzeknes Mūzikas vidusskolas audzēkņi/absolventi, kā arī vairāki Lietuvas jaunie džeza mūziķi, kuri Lūznavas meistarklasēs piedalās jau visus trīs gadus. Dienas pirmā daļa nemainīgi tika veltīta specialitātes apguvei, kas, vienojoties ar pedagogu, daudziem bija privātstundas, savukārt dienas otrā daļa — kombo mēģinājumiem. Šogad dažām specialitātēm radās iespēja savu pedagogu izvēlēties, jo pasniedzēju skaits bija rekordliels, un tas deva vēl lielāku dažādību, jo audzēkņi varēja pasniedzējus rotēt, kā arī papildus apmeklēt citas specialitātes lekcijas. Katram kombo sastāvam tika nozīmēti divi pasniedzēji, kas bija atbildīgi, lai noslēguma koncertā ansambļi būtu sagatavojuši desmit minūšu koncertprogrammu. Kopā izveidojās pieci sastāvi.

Pirmajā festivāla vakarā savu debijas albumu «Taids Džezs» prezentēja «Trio Lipskis/Justs/Arbidāns» kopā ar pianistu Edgaru Cīruli un saksofonistu Raimondu Petrovski. Tas bija festivāla pirmais koncerts, šķūnī pulcējot negaidīti lielu apmeklētāju skaitu. Skatītāji pēc trio koncerta uzkavējās, pamanot, ka džemu iesāk amerikāņu džeza tradīcijā, gospeļmūzikā, r&b harmonijās sakņotie «The Ciel Experience», kuri meistarklašu laikā bija arī studentu pedagogi. Jau pirmajā vakarā festivāls uzņēma augstus apgriezienus, džemam norisinoties līdz pat vēlai naktij.

Festivāls norisinājās tikai četras dienas, līdz ar to notikumu intensitāte bija augsta. 27. augustā sākās «Škiuņa džeza» koncertsērija ar trīs pilnīgi dažādiem sastāviem. Festivāla galvenie koncerti norisinājās uz skatuves, kas speciāli šim notikumam tika uzstādīta pašā muižas fasādes priekšā. Kā pirmie uz skatuves devās Dāvida Ševaljē trio, kas no Francijas atveda savu folkdžeza programmu. Ševaljē jau ilgus gadus ir viens no vadošajiem Francijas laikmetīgā/radošā džeza pārstāvjiem. Ar ļoti tehnisku, akurātu, akustisku izpildījumu trio panāca unikālu, etnisku skanējumu, kas brīžiem gaumīgi iegrūvē, brīžiem aizved astrālā ceļojumā. (Dāvids Ševaljē — akustiskās ģitāras, bandžo; Sebastians Buaso — kontrabass; Kristofs Lavergni — sitaminstrumenti) Diemžēl visus festivāla brīvdabas koncertus šogad pavadīja lietus, kas deva papildus pārbaudījumu gan klausītājiem, gan akustiskajiem instrumentiem. Koncerta stafeti pārņēma Laura Amantova kvartets, kopā ar Rūtu Dūdumu-Ķirsi un programmu «Katram sava tautasdziesma» — etnodžeza programma, kas nule ieraudzījusi dienasgaismu dubultalbuma formātā. Kvartetā sapulcējušies vieni no zināmākajiem Latvijas džeza mūzikas pārstāvjiem — Lauris Amantovs, Artis Orubs, Andris Grunte un Viktors Ritovs, kā arī vokaliste Rūta Dūduma-Ķirse. Šajā programmā bija dzirdams katra mūziķa rokraksts — sākot ar Ritova modālo harmoniju, beidzot ar Oruba poliritmisko harmoniju. Jāpiemin, ka arī Artis bija viens no studentu mentoriem šajā nedēļā. «Katram sava tautasdziesma» ir vēl viens skaists, melodisks, harmonisks un tiešām baudāms papildinājums latviešu etnodžeza bibliotēkai. Treknu punktu koncertsērijas pirmajai dienai pielika «The Ciel Experience», kuri Lūznavā uzstājās jau otro reizi, šoreiz kopā ar talantīgo latviešu flautisti Rūtu Sīpolu. Skatuve rībēja — mūziķi spēlēja ar lielu jaudu un atdevi, kas manāmi uzlādēja skatītājus, neskatoties uz sērīgajiem laikapstākļiem.

Arī Miami puišu oriģinālmūzika bija līdzīgs ieskats viņu etniskajās vērtībās. Gospelis, r&b, svings, Haiti tradicionālā mūzika — tas viss bija kā svaiga gaisa malks, pēc tik ilga laika atkal klausoties aizokeāna mūziķus. Jāpiemin, ka šajā koncertā grupai pievienojās vēl viens dalībnieks. Kā pārsteigums visiem bija dziedātājas, meistarklašu studentes Emas Zdanavičiūtes parādīšanās uz skatuves. Nometnes laikā grupas līderis Klaudens Luiss bija Emas ansambļa pasniedzējs. Luiss bija pārsteigts par lietuvietes unikālo balsi, un kādā mēģinājumā viņš viņai vaicāja: «Would you like to play with us?» Koncerta beigās «The Ciel Experience» izpildīja skaņdarbu kopā ar Emu, kas bija emocionāls un skaists notikums visiem festivāla dalībniekiem.

Noslēguma dienā vārds tika dots meistarklašu audzēkņu kombo sastāviem, kas pārsteidza ar salīdzinoši augsto līmeni, kā arī ar savu līdzvērtīgo priekšnesumu kvalitāti, nevis sadalījumu «no labākā līdz sliktākajam». Katrs no pieciem sastāviem tika nokomplektēts gan ar ritma grupu, gan vokālistu, gan ar pūšaminstrumentālistiem. Piecos mēģinājumos visi ansambļi panāca atzīstamu saspēli — uzstāšanās bija žanriski dažādas un interesantas.

Nākamais muižas skatuvi pārņēma viens no vadošajiem Lietuvas saksofonistiem Kestutis Vaiginis ar savu kvartetu. Arī viņš šīs nedēļas laikā bija «Škiuņa džezs» pedagogu sastāvā. Vaiginis ir viens no Lietuvas džeza saksofonspēles flagmaņiem, regulāri koncertējot visā Eiropā, bieži vien arī kopā ar latviešu bundzinieku Kasparu Kurdeko, taču šoreiz gan kvartets sastāvēja no Lietuvas mūziķiem: Mindaugas Stumbras — ģitara; Gediminas Steponavičius — bass, Domantas Razmus — bungas. «Kęstutis Vaiginis Quartet» izpildījumā saplūda modernais un akadēmiskais džezs, aizķerot bībopa un frīdžeza iezīmes. Meistarklašu laikā Kestutis ar sevi spilgti iepazīstināja. Jau pirmajā vakarā, džemā, pievienojoties «The Ciel Experience» mūziķiem; ar savu filigrāno tehniku un toni, viņš skatītājiem lika domāt, ka pats ir no Amerikas. Arī vēlāk Klaudens Luiss atzina, ka Vaiginis ir labākais Eiropas saksofonists, ar kuru viņš līdz šim ir spēlējis.

«Shabat Quartet» no Igaunijas bija noslēdzošā performance pirms fināla koncerta. Arī šajā kvartetā ietilpa divi nometnes pasniedzēji — kontrabasists Ara Jaralians un ģitārists Jāns Jānsons. Kopā ar viņiem etnisko flautu meistare Margarita Voskaniana un bundziniece Aleksandra Kremenetskija. Viņu repertuārā līdzās oriģināldarbiem bija dzirdamas armēņu un ebreju folkmūzikas aranžijas. «Shabat Quartet» iedeva vēl vienu krāsu šīgada etno paletei.

Pašā «Škiuņa džezs» noslēgumā skanēja Rēzeknes bigbends Laura Amantova vadībā un solisti — Vita Rusaitīte, Kestutis Vaiginis, Jāns Jānsons un Ara Jaralaians. Jau trešo gadu pēc kārtas ar savu lielo, spēcīgo sastāvu bigbends pielika treknu punktu varenai nedēļai, kas daudziem no nometnes dalībniekiem bija pagrieziena punkts dzīvē. Iedvesma, emocijas un motivācija, ko visi ieguva šajās dienās, bija pielīdzināma pēdējiem diviem gadiem, ko daudzi no mums pavadīja datora ekrānos. Visvairāk mani priecēja jaunās satikšanās. Cilvēki no tik tālām vietām var nezināt vienu valodu, bet džemā izskatās, ka viņi ir pazīstami mūžību. Šāds festivāls Latgalei bija vajadzīgs, un tagad mēs vairs nevaram iedomāties vasaras beigas bez «Škiuņa džeza». Tās bija četras sirreālas dienas pie dabas, nekurienes vidū, bet ar savu piesātināto enerģiju Lūznava uz šo laiku kļuva par epicentru. Brauciet uz šķūni, te ir forši.