Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu Latvijas džeza notikumu elektronisko afišu, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jauno numuru!

Atmest akadēmiskos rāmjus un atgriezties pie džeza būtības


Aleksandra Line

Polijas festivāls «Voicingers On Tour» pirmo reizi piestāj Latvijā

Evilena Protektore

Šī gada jūlija sākumā Latvijā pirmo reizi piestāja nu jau starptautisku atzinību guvušais festivāls «Voicingers On Tour», kas Polijā notiek kopš 2008. gada. Reiz iesācies kā izpildītāju konkurss un pāraudzis par ceļojošo festivālu, šogad «Voicingers» uz Latviju atveda astoņus starptautiskus pasniedzējus ar meistarklasēm piecu dienu garumā, kā arī piecus festivāla koncertus un džema sesijas «M / Darbnīcas» zālē un āra terasē.

Festivāla rīkošana Latvijā kļuva par lielo pasākumu rīkošanas debiju džeza dziedātājai Santai Šillerei, kura vēl Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas studiju laikā ir devusies «Erasmus» gaitās uz Poliju un iepazinusies ar festivāla «Voicingers» māksliniecisko vadītāju Gžegošu Karnasu. Bruņojusies ar pacietību un pieredzes gūšanas vēlmēm, kā arī vokālistes Līgas Kupčas palīdzību, dziedātāja pieteica piecus vērtīgus koncertus: «Karnas Formula» (kur uzstājās pats Gžegošs), «Pawel Kaczmarczyk Trio», «Santa Šillere International Quartet» (kurā Santa kopā ar poļu mūziķiem izpildīja aranžijas un savu oriģinālmūziku), «Anna Gadt Extemporizing Ensemble» (kopā ar poļu mūziķiem un latviešu pianistu Edgaru Cīruli) un dalībnieku noslēguma koncertu pēdējā vakarā.

Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas operstudijas zālē tikmēr interesentiem tika piedāvātas vērtīgas meistarklases — tās skāra poliritmu pamatus, komunikāciju mūzikā, balssvedības mākslu, improvizācijas prasmes un citas vērtīgas tēmas. Arī «JAZZin.lv» komanda sekoja līdzi festivāla gaitai, smelās iedvesmu, iemūžināja koncertmirkļus fotogrāfijās, klausījās mūziku un runāja ar notikuma māksliniekiem un apmeklētājiem, lai secinātu, ka festivāla «ieceļošana» Latvijā bija visnotaļ izdevusies.

Pati Santa Šillere pirmajā festivāla dienā saka: «Šis ir pirmais lielais pasākums, kuru nākas uzņemties uz saviem pleciem simtprocentīgi, un nekas neiet tā, kā ir uzlikts uz papīra, bet, manuprāt, tur tā maģija arī rodas. Tā džeza vide, kurā mēs esam, ir ļoti pateicīga improvizācijas situācijām, tāpēc šis viss ir viena liela improvizācija.»

Aleksandra Line

Kultūrtelpas «M / Darbnīca» vadītāja Maija Moira Mazanova ir sajūsmā, ka festivāls piestājis tieši viņas radošajā telpā: «Esmu ļoti priecīga. Šis ir pilnīgi jauns festivāls un vēl nevienam nezināms, bet domāju, ka turpmāk tas varētu kļūt par labu tradīciju. Nemaz nezināju, ka Polijā ir tik fantastiski džeza mākslinieki, ar kuriem mēs gribētu veidot nākotnes sadarbības. Tas, ko mēs pašlaik ar tevi dzirdam, ir skaisti, gaumīgi, viegli — klausītāji noteikti no tā iegūs. Ceru, ka arī man pašai sanāks piedalīties kādā meistarklasē, un varbūt arī uzdziedāt džema sesijā.»

Meistarklašu nedēļu aktīvi apmeklēja gan pavisam jaunas, gan pieredzējušākas Latvijas džeza dziedātājas. Katrīna Kabiņecka stāsta: «Sen nebija tādas sajūtas, sēžot klasē ar daudziem cilvēkiem klātienē un klausoties starptautisko pasniedzēju meistarklases. Bija liels fokuss uz ritmisko aspektu, improvizāciju un komunikāciju savā starpā — ir laba sajūta, veltot daudz laika mūziķu dzīvē noderīgām lietām.» Katrīnai piebalso arī Kelija Macpane: «Ja salīdzina ar vispārējo izglītību, ko mēs tagad apgūstam akadēmijā, tas dod brīvību, rosina domāt ārā no notīm un skaņdarbiem. Visi pasniedzēji dod saistītus uzdevumus, iedrošina tikt pāri bailēm.»

Evilena Protektore

Abām meitenēm piebalso arī Ieva Kerēvica: «Es piedalījos meistarklasēs, un man bija interesanti tāpēc, ka bija dažādu līmeņu dziedātāji un es varēju vērot arī pasniedzējus strādājam ar citiem cilvēkiem. Lielākais ieguvums ir tāds, ka es vēlreiz pārliecinājos par to, ka ir svarīgi būt ļoti atvērtam mūzikā un novākt jebkādas robežas. To pasniedzēji man apliecināja vēlreiz, un tas bija mērķis, kāpēc biju tur atnākusi — dažreiz, dzīvojot savā burbulī, sāc šaubīties, vai ej pareizajā virzienā. Bet šie cilvēki pārliecināja, ka es neesmu vienīgā, kam gribas nojaukt robežas nost. Polijā ir dziļas saknes un tradīcijas džeza mūzikā — šie cilvēki mums mācīja vairāk brīvo un improvizatorisko mūziku, kas bija vērtīgi.»

Starp meistarklašu un koncertu skrējienu mūsu komandai sanāca aprunāties arī ar diviem poļu viesmāksliniekiem un pasniedzējiem — festivāla māksliniecisko vadītāju, dziedātāju Gžegošu Karnasu un džeza un improvizētās mūzikas dziedātāju Annu Gadtu. Abi poļu mūziķi augstu vērtē jauko atmosfēru un augsto latviešu dziedātāju līmeni.

Gžegoš Karnass ir Latvijā pirmoreiz un godam novērtē šo pieredzi un valsti: «Ik reizi, kad dodos uz citu valsti ar festivālu, pirmkārt, iepazīstu tās valsts cilvēkus. Jums ir tik daudz gara auguma cilvēku, piemēram! Bet vispār cilvēki te ir jauki, tomēr ļoti rezervēti, atturīgi, mierīgi un slēpj emocijas. Man ir aizdomas, ka tas ir saistīts ar valsts izmēriem, kā jau citās pasaules valstīs… Latvieši, kuri apmeklēja meistarklases, ir apdāvināti — principā nebija neviena, kuram neizdevās veidot pareizu skaņu — viņu prāti ir atvērti, un ar viņiem ir viegli strādāt.»

Evilena Protektore

Anna Gadta gan ir jau ciemojusies Latvijā 2006. gadā, bet šo reizi izbauda pavisam citādāk: «Tas bija intensīvi, pateicoties vērienīgai enerģijai. Es jau pazinu Santu, un viņa stāstīja daudz par latviešiem, bet es negaidīju, ko te ieraudzīšu — meitenes ir patiesi talantīgas un atvērtas jaunajām lietām. Manās meistarklasēs mēs runājām par bailēm — par to, ka dziedātājam nav jābaidās no sevis, viņam jāzina, ko viņš patiesi vēlas teikt ar savu stāstu no skatuves. Mēs runājām arī par to, kas mums ir iekšā, instinktiem mūzikā un to, kā paust to klausītājiem ar nošu palīdzību. Ir svarīgi, ka cilvēki ir atklāti un nebaidās no jaunā.»

Evilena Protektore

Noslēdzot šo nelielo interviju ciklu, «Voicingers On Tour» Latvijas tūres pēdējā vakarā vēlreiz aprunājāmies ar emociju pilno Santu Šilleri, kura ar cerībām skatās festivāla spožajā nākotnē: «Lai arī gāja ļoti spraigi, lielākais apbalvojums man ir šodienas saruna ar pašiem meistarklašu dalībniekiem, kuri teica, ka tikai piecu dienu laikā piedzīvotais viņiem atklāja pavisam jaunu pasauli. Šīvakara koncertā meitenes izmēģina lietas, ko tieši meistarklašu laikā ir uzdrīkstējušās darīt, un tas ir lielākais ieguvums — parādīt mūziķiem šo plašo mūzikas pasauli, improvizācijas brīvību, izlikt emocijas caur mūziku un balsi. Meistarklašu dalībnieki šodien dalījās emocionālajās pārdomās par to, cik daudz tas viņiem nozīmēja — tas ir svarīgs atspēriena punkts festivālam turpināt darbību arī šeit, Latvijā, un pulcēt arvien jaunus dziedātājus un dziedātgribētājus.»