Ko darīt brīvdienās
Mareks Ameriks ved cauri džeza filmu plašumiem
Šajā laikā, kad pasākumi klātienē nenotiek un jāmeklē jaunas iespējas, kā sevi kulturāli un izglītojoši nodarbināt, viens no veidiem, kā izzināt džeza pasauli, ir filmas. Dokumentālais un mākslas kino gana daudz pievērsies leģendārām džeza personībām un notikumiem, un šis mājsēdes laiks var būt īstais brīdis, lai tās iepazītu. Kā izrādās, skaņu ierakstu izdevniecības «Jersika Records» vadītājs Mareks Ameriks ar lielu interesi džezu ne tikai klausās, bet arī skatās un domā par to. Viņš arī sagatavojis izlasi, ko piedāvājam lasītājiem. Lai labi pavadīts laiks!
«Pie klavierēm – Džek Michalicky! Pirmais zināmais Latvijas džeza pianists» (2020)
Pašas «Jersika Records» veidota dokumentāla īsfilma par džeza mūzikas pirmsākumiem Latvijā. Tā veidota, balstoties Indriķa Veitnera grāmatā «Latvijas džeza vēsture 1922–1940». Filmas scenāriju veidojusi dramaturģe Lelde Stumbre, līdzās kinohronikām un fotogrāfijām izmantota arī mākslinieces Ievas Putniņas animācija. Audiovizuālos materiālus restaurējis Kaspars Putriņš, filmu ierunājis Artūrs Sebris, montāžu veicis Zigmārs Zilgalvis.
Mākslas filma par kornetistu Badiju Boldenu (1877–1931), vienu no džeza mūzikas izveidotājiem. Viņa ieraksti līdz mūsdienām nav saglabājušies, bet filmas skaņu celiņu veidojis Vintons Marsalis. Filma atklāj Boldena dzīves traģiskās lappuses, taču iedzīvina arī 20. gadsimta sākuma Ņūorleānu un pirmos džeza aizmetņus.
«Billie» (2019)
(pagaidām nav pieejama Latvijas teritorijā)
1971. gadā žurnāliste Linda Lipnaka Kuela izlēma rakstīt Billijas Holidejas biogrāfiju. 8 gadu laikā viņa ierakstīja vairāk kā 200 stundu interviju ar dziedātājas laikabiedriem. Lai nu kā, grāmatā tā arī nekad netapa, bet sarunu ierakstiem beidzot rasts pielietojums filmas veidolā.
«Ella Fitzgerald: Just One of Those Things» (2019)
Dokumentālā filma rāda Ellas dzīvi sešās desmitgadēs. Liela uzmanība pievērsta arī rasisma problēmām, cīņai par cilvēktiesībām. Atklāta arī dziedātājas privātā dzīve – veiksmīga karjera, ilgas pēc izdevušās ģimenes dzīves. Izmantoti iepriekš neredzēti kadri un intervijas ar Toniju Benetu, Džeimiju Kallumu, Petiju Ostinu, Īzaku Perlmanu, Ellas dēlu Reju Braunu junioru un daudziem citiem.
Dokumentālā filma par trompetistu Četu Beikeru. Intervijas ar viņa draugiem, ģimeni, kolēģiem. Redzama gan mūziķa jaunība un spožums, gan posts un atkarības. Filma tapusi gadu pirms Beikera nāves.
Dokumentālajā filmā satiekas 89 gadus vecā džeza leģenda Klārks Terijs un 23 gadu jaunais pianists Džastins Kaflins. Filma vairākus gadus seko līdzi viņu draudzībai un mentora–studenta attiecībām.
Dokumentālā filma par Kvinsiju Džonsu, atklājot viņa 70 gadu ilgās karjeras veiksmes, spēju kāpt pāri rases un citu stereotipu robežām un kļūt par vienu no Amerikas un pasaules mūzikas galvenajiem spēlētājiem.
«Sinatra: All or Nothing at All» (2015)
Divu sēriju dokumentālā filma par Amerikas «zelta balsi», kurā pats dziedātājs atklāj savas domas un dzīves gājumu, intervēti arī viņa laikabiedri un kolēģi. Filmas sižetisko līniju veido dziesmas, kas skanēja 1971. gada koncertā, ar kuru dziedātājs paziņoja par došanos pensijā.
«Milford Graves Full Mantis» (2018)
Perkusionista Milforda Greivsa portrets, kas pēta viņa radošo procesu un pieeju tam.
«Digging for Weldon Irvine» (2019)
Filma atklāj afroamerikāņu kultūras un radošās brīvības veicinātāja Veldona Ērvina lielo ieguldījumu un mantojumu, viņa devumu «Black Art Movement» 1970. gados un sadarbību ar citiem mūziķiem, to starp Ninu Simoni.
«The Jazz Loft According to W. Eugene Smith» (2015)
No 1957. gada Sestajā avēnijā bija bijušā «LIFE Magazine» fotogrāfa Smita studija, kurai blakus ik nakti spēlēja, džemoja un uzdzīvoja tā laika džeza leģendas, arī Teloniuss Monks, Ronijs Frī, Hals Overtons. Mūziķi nezināja, ka viņu spēle tiek iemūžināta audio ierakstos un fotogrāfijās. Pāris gadu laikā Smits savāca 4000 stundu audio ierakstu un 40 000 fotogrāfiju, kas kļuva par pamatu šai filmai.
«Blue Note Records: Beyond the Notes» (2018)
Filma atklāj ikoniskās, 1939. gadā izveidotās ierakstu kompānijas dzīvi, kas parasti paliek nepamanīta. Izmantoti reti arhīvu materiāli, iemūžinātas ierakstu sesijas, sarunas ar šī brīža džeza leģendām Hērbiju Henkoku, Veinu Šorteru un šodienas «Blue Note» pārstāvētajiem māksliniekiem.
Filma seko līdzi «ECM Records» un producentam Manfrēdam Eiheram, atklājot skaņas, trokšņus un klusumu koncertos, ierakstu studijā un aizkulisēs ar Arvo Pertu, Janu Garbareku, Kimu Kaškašjanu un daudziem citiem.
«Play Your Own Thing: Story of Jazz in Europe» (2006)
Dokumentālā filma piedāvā plašu ieskatu Eiropas džeza vēsturē, kas uzplauka pēc Otrā pasaules kara un attīstīja «savu balsi», ietekmējoties no ASV notiekošā, taču meklējot savus dažādos virzienus un ceļus.
Dokumentālā filma par bundzinieka, producenta Makaijas Makravena tāda paša nosaukuma albuma tapšanu, vienlaikus atklājot viņa muzikālo ceļu, radošo procesu un sadarbības.
1956. gadā ASV paziņoja par jaunu Aukstā kara ieroci cīņā ar PSRS – džeza mūziku. Tika plānota tādu populāru mūziķu kā Lūiss Ārmstrongs, Djūks Elingtons, Dizijs Gilespijs, Deivs Brubeks u.c. pasaules turneja, lai atstātu labu iespaidu par ASV, taču izveidojās morāla dilemma – kā gan lai džeza mūziķi slavē Ameriku kā tolerantu un iekļaujošu zemi, ja rasisms tajā joprojām bija pilnā sparā?
Kanāls, kuru abonējot, pieejami neskaitāmi koncerti (Kvinsija Džonsa, Hērbija Henkoka, «Snarky Puppy» u.c. fanka, soula, džeza un hiphopa mākslinieku), arhīvu materiāli (Četa Beikera, Lūisa Ārmstronga, Ellas Ficdžeraldas u.c.), dokumentālās filmas un intervijas. Abonements maksā 50 EUR gadā.