Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu džeza notikumu afišu visā Latvijā, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jaunu numuru!

Vērtība, iedvesma un mūzika


Ilmārs Priede

Ilmāra Priedes pārdomas par «Ventspils Groove» festivāla un meistarklašu nozīmi mūziķa dzīvē

Juris Ģigulis

Mūsu skaistajā, pieticīgā izmēra zemē ir visnotaļ bagātīgs klāsts ar mūzikas festivāliem, kas, gadiem ejot, ir pletušies plašumā, bet starp tiem arī izveidojušies interaktīvāka formāta pasākumi, kas uzrunā jaunās paaudzes topošos mūziķus. Viena no manām pirmajām pieredzēm kā jaunam, topošam ģitāristam bija mans ceļojums uz «Ģitāristu Sesiju» Madonā, kuras laikā es netikai piedzīvoju jautras bezmiega naktis ar topošajiem kolēģiem, bet arī ieguvu iedvesmu tālāk pilnveidot un attīstīt savas prasmes, un sekot savam sapnim kļūt par profesionālu mūziķi.

Šis raksts gan ir par kādu citu fantastisku festivālu, kas nu jau 14. gadu norisinājās provinciālajā Ventspilī. Ja atmiņa neviļ, esmu bijis «Ventspils Groove» dalībnieks jau piecus gadus, un, gadiem ejot, spēju aizvien vairāk novērtēt šādu pasākumu nozīmīgumu jaunās mūziķu paaudzes radīšanā un iedvesmošanā. «Ventspils Groove» ir nepilnu nedēļu garš festivāls, kas pulcē prasmīgus pedagogus un mūziķus no Latvijas, kā arī daudzām citām valstīm, lai kopīgi ar festivāla dalībniekiem iesaistītos meistarklasēs, mūzikālu kolektīvu un priekšnesumu radīšanā, kas kulminējas grandiozā galā koncertsērijā, kurā festivāla dalībnieki dažādos kolektīvos, piemēram, kombo sastāvos, bigbendā, gospeļkorī demonstrē savus darba augļus, kas gūti nedēļas garumā.

Šī gada pedagogu kolektīvu lielākoties veidoja igauņu skolotāji un mūziķi, ar kuriem Ventspils mūzikas vidusskola jau gadu garumā ir kultivējusi sadarbību, starp tiem: Rauls Sots (Raul Sööt, saksofonists, aranžētājs), Tanels Rubens (Tanel Ruben, perkusionists), Heiko Remmels (Heikko Remmel, basists), Suzanna Veldi (Susanna Veldi, vokāliste). Starptautisko kolektīvu papildināja arī austriešu trompetists Gerhards Ornigs (Gerhard Ornig), kurš jau ir ilggadējs «Ventspils Groove» atbalstītājs, somu pianists Tuomo Ūsitalo (Tuomo Uusitalo) un, protams, pašmāju mūziķi — saksofonists Renārs Lācis un trompetiste Maija Lāce, kas tradicionāli uzņemas bigbenda kolektīvo vadību, un džeza vokāliste Inga Bērziņa, kura ieguvusi «Ventspils Groove» veterāna statusu, jo bijusi tā dalībniece kopš pirmā gada. Kopumā VG pedagoģiskais kolektīvs ir visnotaļ iespaidīgs un kompetents ar plašu specialitāšu klāstu.

Publicitātes foto

Pašsaprotami, ka pasākumam, kurš norisinās jau 14. gadu, ir izveidojušās tradīcijas un paredzama norises gaita un vieta. Šogad tomēr bija visnotaļ jauni apstākļi jaunas norises vietas veidolā. Kā daudzi jau zina, šogad Ventspilī tika atklāta jauna koncertzāle «Latvija», kas arī turpmāk kalpos par telpām Ventspils mūzikas vidusskolas vajadzībām. Pat nesperot kāju iekš jaunās ēkas, man bija jāpaceļ savs žoklis no zemes, jo otras šādas ēkas ne Latvijā, nedz tuvākajās kaimiņzemēs patiešām nav. Sākot no iespaidīgās, vāciešu veidotās arhitektūras, līdz modernākajam iekštelpu aprīkojumam — jaunā VMV ēka ir patiešām pasakaini majestātiska. Beidzot, pēc daudziem gadiem VMV ir pelnīti nonākusi pie telpām, kuras ļaus visu nodaļu studentiem, pēc daudzu gadu pārtraukuma, atkal atrasties zem viena jumta.

Pirmā pasākuma diena kalpo par pulcēšanās un iepazīšanās laiku. Tradicionāli pasākuma dalībnieki tiek iepazīstināti ar pedagogu kolektīvu, pēc kā seko neliels priekšnesums no pedagogu puses, kurā tiek demonstrēta meisterība spontānā saspēlē, džeza standarta formātā. Turpmāko pasākumu dienu gaitā audzēkņi apmeklē meistarklases pie savu instrumentu pedagogiem, kam seko kombo sastāvu mēģinājumi un dienas beigās dažādi koncerti. Šādu pasākumu vērtība, manuprāt, slēpjas ne tikai meistarklasēs un koncertos, bet arī atmosfērā, kas tiek radīta, kad satiekas mūziķi no dažādām valstīm, prasmju līmeņiem, vecuma grupām. Tās ir attiecības un draudzības, kas kalpo par pamatu ilggadējai sadarbībai. Šī festivāla apmeklējums kādam var kalpot par to kristisko brīdi, kur hobijs pārtop par drošpilnu lēmumu spert soli pretī karjerai mūzikā vai profesionāla līmeņa mūzikālās izglītības sākumam.

Protams, šis festivāls ir nozīmīgs ne tikai tā dalībniekiem, bet arī pašai pilsētai un koncertu apmeklētājiem. Festivāls viennozīmigi ceļ Ventspils pilsētas un arīdzan Ventspils mūzikas vidusskolas māksliniecisko prestižu, kā arī kalpo par svarīgu reklāmu jaunu studentu uzrunāšanai un uzņemšanai. Tradicionāli džezs un improvizētā mūzika ir bijusi baudījums entuziastiem un zinātājiem, bet šādi pasākumi kā VG kalpo par būtisku tiltu plašākas publikas sasniegšanai. Lai gan vairs neesmu regulārs viesis Ventspilī, gadiem ejot, esmu novērojis būtisku pieaugumu džeza koncertu apmeklētībā, kurā pulcējās vairs ne tikai paši studenti un entuziasti, bet arī prāvs fanu pulks, kuru uzticība ir tikusi iegūta ar ilggadēju augstvērtīgu koncertu rīkošanu.

Šķietami tikai retrospektā esmu spējīgs novērtēt, cik nozīmīgi ir bijuši šie mirkļi manā mūzikālajā izaugsmē, mirkļi, kuros esmu atradies starp cilvēkiem, kas publikas un citu topošo mūziķu priekšā sevi veiksmīgi pierādīja kā profesionāļi vai, kā minimums, meistarīgi sava instrumenta jeb specialitātes lietpratēji. Lai gan kaudze ar meistarklasēm, koncertiem un nodarbībām visnotaļ ir šādu pasākumu pamatēdiens, manuprāt, šo festivālu vērtība ir kas mazliet netveramāks. Manā gadījumā tā ir gluži kā priekšskatījums savai potenciālajai mūzikālās karjeras trajektorijai, kur katrs no festivāla līdzdalībniekiem vai pedagogiem kalpo par vienu no iespējamajiem šabloniem.

Juris Ģigulis

Ilggadējā dalība «Ventspils Groove» mani pašu arī iedvesmoja radīt ko līdzīgu. Savā dzimtajā pilsētā Valkā šogad nu jau ceturto gadu organizēju miniatūru džeza festivālu «Valka Jam» (totāli nav līdzīgs nosaukums «Ventspils Groove»). Lai gan pirmais pasākuma gads aizsākās kā manas 25. dzimšanas dienas svinības draugu, mūziķu lokā, šis pasākums aizsāka tradīciju, kas nākamgad svinēs savu piekto dzimšanas dienu.

Valkas džems («Valka Jam») ir vakars, parasti augusta pēdējā nedēļā, kurā pulcējās talantīgi mūziķi no Latvijas un Igaunijas (šogad arī no Somijas) un ziņkārīgā valcēniešu un valdzēniešu (igauņu) publika. Tradicionāli pēc trīs dažādu kolektīvu koncertiem skatuve pārtop par vietu, kurā cilvēki var brīvi izpausties, piedaloties džema sesijā savam un Valkas publikas baudījumam.

Šo četru gadu laikā ir sanācis iegūt daudz vērtīgas pieredzes pasākuma organizēšanā un plānošanā — sākot ar parūpēšanos par tādām šķietami niecīgām, bet svarīgām lietām kā nošu pultis, līdz apgaismībai par savlaicīgu mūziķu uzrunāšanu un citu organizatoriskā personāla komplektēšanu. Šogad, gluži kā katru gadu, apzināti cenšos uzrunāt dažādus kolektīvus, kas 3 stundu garajā koncertsērijā spētu noturēt publikas uzmanību. Šogad uz «Valka Jam» skatuves pirmo reizi kāpa mūziķi, kas nav no Baltijas valstīm — tas bija iepriekš pieminētais pianists no Somijas Tuomo Uusitalo duetā ar itāļu bundzinieku Alessandro D’Anna, kuri sniedza pirmo vakara koncertu enerģiskā duetā, demonstrējot kompetentu muzikālu dialogu. Vakara turpinājumā uz skatuves devās igauņu sastāvs «The Nonconceptual Art Club» — kā nosaukums jau vēsta, šis nebija visordinārākais priekšnesums, grupa sevi žanriski dēvē par «confusion jazz» un sniedza visnotaļ harizmātisku un pārliecinošu priekšnesumu, kas Valkas publikai atstāja spēcīgu iespaidu par šīs grupas identitāti. Kā vakara pēdējais sastāvs uz skatuves kāpa «Čudars—Auziņš—Arutjunjans», trio, kuru vārdi ir labi pazīstami latviešu (un ne tikai) mūziķu aprindās. Sastāvs sniedza aizraujošu priekšnesumu, izpildot savu oriģinālmūziku, kurai cauri vijās brīva improvizācija ārpus ierastākām konvencijām, un trio arīdzan demonstrēja oriģinālus un savdabīgus instrumentu spēles veidus un tehnikas.

Esmu ļoti pateicīgs par šiem četriem gadiem, kurus pašaizliedzīgi, ar lielu atbalstu no Valkas domes un daudzām citām iestādēm esmu organizējis. Lai gan šis pasākums lielākoties ir tēmēts Valkas dzīvās mūzikas baudītāju ausīm, turpmāk vēlētos paplašināt šī pasākuma mērķauditoriju. Gadiem ejot, esmu lolojis ambīcijas šo festivālu padarīt par ko nedaudz lielāku, iesaistot meistarklašu elementu, iespējams ko līdzīgāku «Ventspils Groove» vai «Saulkrasti Jazz». Šādu vēlēšanos skaļi izsakot, apzinos, ka tas ir gluži pavisam cita mēroga pasākums, kam būtu nepieciešami krietni iespaidīgāki resursi un organizācija. Visām zvaigznēm sastājoties pareizā orientācijā, ceru, ka šogad varētu izdoties atrast mērķauditoriju un atbalstu šāda starptautiska, izglītojoša pasākuma organizēšanai arī otrā Latvijas galā — Valkā. Uz tikšanos «Valka Jam 2020»!