Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu džeza notikumu afišu visā Latvijā, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jaunu numuru!

Ilonas Kudiņas iespaidi par Viļņa Kundrāta «Antropoloģiju»


Ilona Kudiņa

Novērojumi par latviešu džeza «mistiķa» muzikālo dienasgrāmatu

Vilnis Kundrāts, «Antropoloģija»:
CD 1 «Sintēze. Tagadne»
CD 2 «Ģenēze. Ieskats pagātnē»

Vilnis Kundrāts ir izdevis brīnišķīgu muzikālu dienasgrāmatu, kas atspoguļo viņa un laikabiedru radošās sadarbības no 1995. līdz 2017. gadam. Priecē gaumīgi veidotais Lindas Lūses CD dizains. Smalku darbu ir paveikuši skaņas meistari (recording sound): pats Vilnis Kundrāts, kā arī Artūrs Sedriks Sinkevičs, Pauls Dāvis Megi, Mārtiņš Saulespurēns, un CD mastering: Edijs Gņedovskis.

Viļņa Kundrāta ļoti pārdomātais un raiti uzrakstītais diska brošūras teksts ar personīgām pārdomām un biogrāfiskiem notikumiem fascinē. Aplūkojot fotogrāfijas (Signes Ķiesneres un Viļņa Kundrāta fotogaleriju), gribot negribot iedomājies par pagātni…kā tad tur īsti bija? Kā skanēja?
Starp citu, pirmā reakcija, skatoties fotogaleriju no 2019. gada skatpunkta, — laikmets atspoguļots precīzi — «boys’ club» un burvīgas, talantīgas vokālistes & dejotājas. Instrumentālistes tai laikā bija «invisible»… Cik labi, ka laiki mainās!

Esmu pārliecināta, ka neesmu vienīgā, kas izlaida 1. diska klausīšanos un sāka «CD 2 Ģenēze. Ieskats pagātnē».

Tā kā albums tika izdots 2018. gadā un ar to atzīmēja Latvijas, Lietuvas, Igaunijas un Somijas simtgadi, sāku ar Viļņa Kundrāta sadarbību ar igauņu mūziķiem — ģitāristu Jāku Soāru (Jaak Sooaar) un sitamo instrumentu meistaru Tanelu Rubenu (Tanel Ruben), kā arī Andri Grunti (bass).
Viļņa tēmas «Linda», «Diana» un Jāka tēma «December» šajā sastāvā skan tiešām interesanti. Liels nopelns ir Tanela Rubena meistarībai. «If you have a drummer — you have a band!» :) Arī Viļņa un Jāka saspēle ir uz viena viļņa.

Esmu sajūsmā par ierakstiem, kur Viļņa Kundrāta kompozīcijas: «5/4», «Andra», «Alexander», «Boogie Drivers» spēlē pianists Aleksandrs Smirnovs, Andris Grunte (bass) un Māris Briežkalns (bungas). Aleksandra Smirnova klavierspēle ir izcila! Fantastiska telpas izmantošana, ļoti labi uzbūvēta improvizacionālā kompozīcija, skaidras un precīzas muzikālās idejas, spilgti jūtama klātbūtne, lieliska māksla klausīties un atbildēt, ritmiska daudzveidība… spilgti solo! Viņš ir īstais meistars! UN tajā pašā laikā — Aleksandrs ir izcils ansambļa dalībnieks! Viņš tik tiešām izceļ visu to labāko Vilnī Kundrātā — viņa kompozīcijas, viņa skanējumu, viņa solo.

Agrīnākais diska ieraksts — duets ar Zani Kreicbergu «Hedgehog» — radies kā mēģinājuma etīde Anša Rūtentāla kustību teātrim LU Ķīmijas fakultātes zālē. Zanes izdoma aizrauj — radošuma meistarklase! Vilni, šis radošais ceļš Tev piestāv!

Protams Viļņa Kundrāta un Eino Kolista saspēle ir īpaša, kopā ar Ivaru Galenieku pie basa un Māri Briežkalnu pie bungām. Eino tēma «Bluesing» kluba «Bimini» atmosfērā… Blūzīgs latviešu bāleliņu sentiments 1995. gada Rīgā. Izcili! Eino tēma «Impersonal Boogie» «Hotel de Roma» 1998. gada «steigā»… Ātri un pārliecinoši.

Viļņa «Mefistofel’s Song» ar draiskulīgo Artūra Kutepova ģitāras spēli un Andri Grunti pie basa, grūvīgo Kasparu Kurdeko pie bungām uzbur nedaudz dēmonisku deju «konservatīvajā» Vāgnera zālē. Eleganti! Tieši sadarbojoties ar Artūru un Andri, Vilnis sāka savas originālmūzikas atskaņošanu.

Interesanti klausīties un novērot, kā dažādi sastāvi, enerģijas un radošās idejas mijiedarbojas un parāda saksofonista Viļņa Kundrāta daudzpusīgās personības, līdera, komponista, skaņu režisora — dažādas sejas….

Publicitātes foto

Pirmo reizi noklausījos «CD 1 Sintēze. Tagadne» autobusā, ceļā no Bostonas uz Ņujorku. Nevar noliegt, ka atmosfēra «Antropoloģijas» ierakstos ir. Urbānās kultūras adepts, saksofonists Vilnis Kundrāts no Gulbenes spēlē «savu versiju» džeza standartiem. Skaidrs, ka džeza mūzika un džeza standarti Vilnim ir sirdslieta. Tas ir jūtams, kad viņš spēlē tēmas — izjusts un pārdomāts frāzējums, silts un gaisīgs saksofona tonis, vibrato, kas asociējas ar Benu Vebsteru (Ben Webster) un Stenu Gecu (Stan Getz), stilistiski gaumīga ornamentācija.

Džeza esence ir improvizācija. Ieraksti tika veikti bez iepriekšēja mēģinājuma, aranžējuma — džema sesijas stilā. Kā profesionāls skaņu režisors Vilnis tiešām noķēra/iemūžināja šajā diskā to brīnumu — improvizāciju un noskaņu.

Brīniškīga tēma — Henrija Mančīni «The Days of Wine and Roses» atklāj «Antropoloģijas» Sintēzes daļu. Turpinot ar Džimija Makjū «On The Sunny Side of The Street», Čārlija Pārkera «Bloomdido», Antonio Karlosa Džobima «Wave», Djūka Elingtona «In a Mellow Tone». Apsveicama ir sastāva izvēle. Trio sastāvs bez harmoniskā instrumenta: Vilnis Kundrāts, saksofons; profesionālis Artis Orubs pie bungām un Zigmunds Žukovskis pie basa. Labs gājiens, Vilni! Fascinē Djūka Elingtona «Solitude» interpretācija, radot gaišas melanholijas noskaņu. Vienkārši, patiesi un nekā lieka! Un noslēdz CD1 Djūka Elingtona tēma «Don’t Get Around Much Anymore». Lielisks svings! Artis Orubs ir meistars ar izdomu. Ja klausoties, gribas dejot, tas ir labs rādītājs.

Pianists Oskars Račevskis piebiedrojas Antonio Karlosa Džobima trio «One Note Samba». Gaiša un priecīga tēma. Oskara spēle ļoti gaumīga, interesants solo, kas pēc «iešūpošanās» pāraug aizraujošā dejā. Tradicionāli, viegli un izjusti kvarteta izpildījumā skan «klasika»: Džeroma Kerna «All The Things You Are». Oskars skan brīnišķīgi tradīcijā! Lieliska Arta Oruba spēlēšana ar slotiņām! Man patīk saksofona noskaņojums un skaņa. Džonija Grīna «Body and Soul» — vienkārši skaisti. Nekā lieka. Trio: saksofons, klavieres, bass. Man patīk izjustais klavieru pavadījums un solo. Oskara solo var sajust lielu cieņu pret tradīciju, un tajā pašā laikā — mūsdienu svaigumu. Patiesi, vienkārši un noskaņā.

Kā latviešu džeza mistiķim Vilnim Kundrātam izdodas «izmanevrēt» caur džeza standartu harmonijām? Tā ir mistika! Bet nu, atmosfēra ir! :)

Apsveicu ar labi padarīto darbu, apkopojot muzikālas atmiņas no pagātnes un ieskatu tagatnē. Novēlu arī nākotnē daudz jaunu ideju, radošu sadarbību. Varbūt sadarbība ar kādu basistu ar raksturu un savu stilu nākotnē pienestu jaunas krāsas un noskaņas?

Tava laikabiedre —
Ilona Kudiņa