Latviešu džezmeņi izglīto Maltas studentus
Toms Lipskis par negaidītu muzikālu ceļojumu uz Maltu ar Jāni Jaunalksni un Ati Andersonu
Pēc kārtējā nospēlētā koncerta džeza klubā Trompete saņēmām uzaicinājumu doties Eiropas dienvidu virzienā — uz Maltu, lai sniegtu meistarklases mūzikas skolas audzēkņiem, kā arī priecētu vietējos iedzīvotājus ar uzstāšanos galvaspilsētā Valletā, Offbeat džeza klubā.
Tajā vakarā, kad muzicējām Trompetē, klubu apmeklēja Maltas mūzikas skolas džeza nodaļas koordinators — pianists Joe Debano, kurš ar saviem kolēģiem devās uz Latviju jaunu kontaktu meklēšanā, kā arī lai pētītu mūsu mūzikas izglītības sistēmas raksturīgākās iezīmes. Tieši no Joe tajā vakarā tika saņemts šis uzaicinājums. Kad no maltiešiem saņēmām komplimentus par uzstāšanos, vienlīdz tiem tika izteikti novērojumi mūsu mūzikas izglītības sistēmā, kur īpaši tika atzīmēts augstais teorētiskais līmenis mūzikas vidusskolās. Droši vien, šo arī var uzskatīt kā vienu no galvenajiem stūrakmeņiem tam, kāpēc latvieši mūzikas lauciņā nereti plūc laurus starptautiskā mērogā. Arī džeza mūzika šajā ziņā vairs nav nekāds izņēmums. Kā nācija šajā mākslas žanrā turpinām savu izaugsmi un veidojam savu unikālo tēlu starptautiskajā arēnā. Manuprāt, šis uzaicinājums ir tikai viena no lietām, kas manis iepriekš teikto apliecina. Proti, kāds cits no malas to novērtē un grib, lai padalāmies savā pieredzē.
Uz salu Eiropas dienvidos devos kopā ar pianistu Ati Andersonu un bundzinieku Jāni Jaunalksni. Lai gan šajā trio sastāvā lieliskā savstarpējā ķīmija laika gaitā ir izveidojusies, atskaņojot tradicionālā džeza standartus, tad šoreiz, dodoties ārpus Latvijas, bija nepieciešamība repertuārā iekļaut pa kādam skaņdarbam, kurš kaut kādā mērā apliecinātu latviešu džeza identitāti. Tādēļ repertuārā tika iekļautas arī pašu rakstītas oriģinālkompozīcijas, kā arī latviešu tautasdziesmu aranžijas. Rezonanse bija lieliska, taču par to — citā paragrāfā.

Pirmais darba cēliens bija meistarklašu sniegšana vietējās mūzikas skolas audzēkņiem. Mērķauditorija — jaunieši vidusskolas/augstskolas vecumā, no kuriem daļa virzās uz profesionāla mūziķa karjeru. Meistarklasēs samērā brīvā formātā dalījāmies ar savām zināšanām, kā arī kopā ar audzēkņiem iestudējām koncertprogrammu, kas šajā gadījumā no organizatoru puses bija primārais sadarbības mērķis, tādējādi iedvesmojot jaunos censoņus un palīdzot viņiem turpmākajā izaugsmē.
Meistarklašu un koncerta programmas iestudēšanas gaitā pārliecinājāmies par iepriekš minētājām lietām mūzikas izglītību sistēmu atšķirībās starp Maltu un Latviju. Tādējādi katra pateiktā šķietami vienkārša lieta audzēkņiem deva labu grūdienu viņu progresam. Protams, to vienmēr ir patīkami apzināties kā pedagogiem, iedvesmotājiem. Droši vien, tas mūs diez ko neizbrīna, ņemot vērā salas iedzīvotāju skaitu, platību un ģeogrāfisko stāvokli.
Kā vienu no brauciena svarīgākajām sastāvdaļām uzskatījām pašu uzstāšanos Offbeat džeza klubā, Valletā. Ņemot vērā sasniegto kluba apmeklētības rekordu pēdējā gada laikā, secinām, ka interese no vietējo iedzīvotāju puses bija milzīga. Atskaņojot pašu rakstītas oriģinālkompozīcijas, kā arī latviešu tautasdziesmu aranžijas, spējām savaldzināt klausītājus ar savu nacionālo džeza vēstījumu. Kā apliecinājums tam bija pārdotie diski ar mana solo albuma saturu Holographic Projections, kā arī kāda mūzikas studenta lūgums padalīties ar tautasdziesmas aranžijas Meita Gāja Uz Avotu notīm, lai to pēc tam iestudētu ar kādu no saviem ansambļiem.
Kopumā brauciens ir rezultējies ar daudz pozitīvām vibrācijām un atmiņām. Malta ir brīnišķīga zeme. Drīzumā ceram tur atgriezties.