Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu Latvijas džeza notikumu elektronisko afišu, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi.
Lasi jauno numuru!

Kas tur ir ar to «Zelta Mikrofonu»?


Atskatāmies uz «Zelta Mikrofons 2018» un skaidrojam to, kāpēc ar albuma izdošanu un prezentācijas koncertu vēl viss nav beidzies

Aiga Leitholde

27. februārī Dailes teātrī norisinājās ikgadējā Latvijas mūzikas ierakstu gada balvas «Zelta Mikrofons» apbalvošanas ceremonija. Tās ietvaros tika apbalvots uzvarētājs arī nominācijā “Labākais džeza vai blūza albums” — par labāko džeza albumu atzīstot Dāvja Jurkas kvarteta «Strings Attached».

No Zelta Mikrofona arhīva

Saistībā ar «Zelta Mikrofonu» ik gadu aktuāli kļūst dažādi jautājumi, kurus šajā publikācijā mēģināšu izskaidrot no mūzikas marketinga puses. Tātad, kāpēc džezs un blūzs atrodas vienā nominācijā “Labākais džeza vai blūza albums”? Atbilde ir īsa un pragmātiska – laika optimizēšanas nolūkos. “Zelta Mikrofons” ceremonijas ietvaros tiek apbalvoti uzvarētāji 17 nominācijās. Kopā ar priekšnesumiem un svinīgajām runām pasākuma ilgums ir 4 stundas. Ja saraksts tiktu papildināts arī ar jaunām nominācijām, pasākums ievilktos uz vēl vismaz 2 stundām. Tāpēc nominācijas tiek apvienotas, ņemot vērā faktu, ka džezam un blūzam, līdzīgi kā arī rokam un metālam, ir viena izcelsme.

Šogad nominācijā nebija blūza albuma, un pieciniekā bija atrodami šādi albumi:
«Heya Some Kind of Fish! We Don’t Know The Name Of This Fish In English, But In Latvian It Is Vimbas» – «Very Cool People»;
«Interaction» – «S&T Syndicate»;
«Locomotion!» – The Gerhard Ornig / Toms Rudzinskis Quartet;
«Sirds prieks» – Daumants Kalniņš;
«Strings Attached» – Dāvja Jurkas kvartets.

Runājot par albumu izvērtēšanu, svarīgi uzsvert — «Zelta Mikrofons» ir mūzikas IERAKSTU, nevis mūzikas balva. «Zelta Mikrofons» ir mūzikas industrijas pasākums, kura centrā albums vai dziesma ir vairāk kā produkts, nevis kā mākslas darbs. Ja mākslas darba vērtēšanai ir nepieciešamas specifiskas zināšanas, tad produkts ir orientēts uz plašu auditoriju, tāpēc «Zelta Mikrofona» žūriju veido dažādi mūzikas industrijas speciālisti, un tajā skaitā arī muzikologi.

«Zelta Mikrofons» žūrijā biju otro gadu, ņemot vērā manu vairāk kā 10 gadu ilgo pieredzi kā mūzikas apskatniecei, un šogad vērtēju arī džeza albumus. Vērtēšanas procesā mana priekšrocība bija fakts, ka lielāko daļu albumu biju noklausījusies jau agrāk un labi orientējos mākslinieku daiļradē. Tas vērtēšanu nepadarīja vieglāku. Izjutu lielāku atbildības sajūtu.

Manas vērtēšanas tabulas augšgalā bija divi albumi — Dāvja Jurkas kvarteta tehniski sarežģītais un emocionāli piesātinātais albums «Strings Attached» un, cieši līdzās, The Gerhard Ornig / Toms Rudzinskis Quartet albums «Locomotion!» – meistarīgas saspēles paraugstunda ar klātesamības sajūtu, jo īpaši, ja klausies albumu vinilā, izbaudot skaņu arī telpas kontekstā.

Džeza skolas zināšanu pamats kombinācijā ar fanku un pasaules mūziku un labu devu dzīvesprieka – «Very Cool People» albums «Heya Some Kind of Fish! (…)» ir pelnījis tapt par skaņu celiņu kādai piedzīvojumu filmai. Džeza, akadēmiskās mūzikas skola ir Daumanta Kalniņa albuma «Sirds Prieks» dziesmu pamats, uz kura radīt jaunas, mūsdienīgas interpretācijas no bērnības labi zināmajai Friča Bārdas romantiskajai un ideālistiskai dzejai. Arī «S&T Syndicate» albums «Interaction» ir eklektisks — vienkopus sakausētas acid džeza, fanka, ambientās mūzikas stilistikai raksturīgais, papildināts ar dažādiem elektroniskiem efektiem, kopā radot noskaņām bagātu atmosfēru.

Kas pietrūka tiem albumiem, kas neiekļuva nominācijas pieciniekā? Saka — par gaumi nestrīdas, bet velns slēpjas sīkumos. Iespējams, pietrūka 1 līdz 2 punkti, un albums neiekļuva nomināciju pieciniekā, jo … darbs nebija pabeigts līdz galam. Piemērs — lai gan albumu obligāti nav jāiesniedz arī cietā skaņu nesēja (CD vai vinila) formā, tomēr tas ir liels bonusa punkts. CD grāmatiņā vai uz plates vāka var izlasīt saistošu informāciju par dalībnieku sastāvu un mūzikas autoriem, ko ļoti bieži mūziķi aizmirst norādīt pie albuma digitālās versijas, un tas rada paviršuma sajūtu.

Ierakstu process jebkura žanra un stila mūzikai sastāv no trim posmiem: sagatavošanās ierakstam – ieraksta procesa – darbiem, kas jāveic pēc ieraksta veikšanas (Pre-Production, Production, Post-Production). Tas, ka albums ir izdots un prezentēts, ir tikai 2/3 no paveiktā darba. Tālāk sekojošām aktivitātēm, kas tik bieži iztrūkst Latvijas mūziķiem, ir vienlīdz svarīga loma muzikālā darba “dzīvē” kā tā ieraksta procesam. Savā ziņā «Zelta Mikrofons» ir savdabīga skola “produkta dzīves ciklā”. Vai šī skola ir vajadzīga džeza mūziķiem? Jā, noteikti — lai veicinātu konkurētspēju, atpazīstamības nolūkos un labi padarīta darba nosvinēšanai.

Un tomēr, lai cik rūpīgi būtu izstrādāts albuma dizains vai lieliska dziesmas marketinga kampaņa, tai būs tukša skaņa, ja nebūs mūzikas. Skatoties aizvadīto piecu gadu nogrieznī, kopējā aina kļūst arvien priecīgāka — ar katru gadu tiek izdots lielāks Latvijas džeza mūzikas ierakstu skaits. 2017. gadā tie bija 11 albumi. Arī pasaules kontekstā džeza mūzikas aktualitāte pieaug. Džeza mūziķi uzstājas populārās mūzikas festivālos un producē populārās mūzikas superzvaigžņu ierakstus. Lai šīs pasaules tendences ir labs dzinulis pievērst lielāku uzmanību savas mūzikas marketinga plānam, šādi ievērojami saīsinot ceļu pie savas veiksmīgā, liktenīgā sadarbības piedāvājuma!