Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu džeza notikumu afišu visā Latvijā, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi. Lasi jaunu numuru te!

LSD trio, Heavy Beauty un Trump Conception – mūzika, kas neprasa komentārus


Toms Lipskis

Saulkrasti Jazz’17 trešajā dienā uzstājās kolektīvi ar ironiskiem nosaukumiem, izaicinošu instrumentāciju un intriģējošu mūziku

Trešās dienas koncertprogrammu Minhauzena Undā atklāja LSD trio no Zviedrijas. Labs koncerta sākums, kā pirmo stādot priekšā ansambli, kas klausītājam ir samērā viegli uztverams, kā nekā lielākoties tika atskaņoti džeza standarti, kā arī zviedru tautas dziesmu aranžējumi, ieturēti samērā tradicionālā manierē.

Zane Struberga

Mūzikas valoda – 30. gadu svings. Sastāva koncepcija gan atgādināja Sonny Rollins trio – tenora saksofons, kontrabass, bungas, lai gan atsevišķās epizodēs tenora saksofons tika aizstāts ar basklarneti. Instrumentācijas dažādību veicināja skaņdarbs Solitude, kad tēmu atskaņoja kontrabass, bet basklarnete spēlēja melodijas kontrapunktu. Te gan arī jāatzīmē trio sastāva specifika. Ir sarežģīti muzicēt šādos sastāvos, jo ir ļoti daudz brīvas telpas, kas jāaizpilda, un katra nianse ir ļoti labi saklausāma. Kad sākās basklarnetes solo posms, brīžiem tika novērotas sīkas neprecizitātes basa un bungu saspēlē, ņemot vērā medium slow tempu, kas ir viens no ritma grupas grūtākajiem uzdevumiem. Jāņem vērā arī fakts, ka šajā sastāvā nespēlē neviens harmoniskais instruments (klavieres un/vai ģitāra), kas šajā gadījumā palīdzētu noturēt grūvu, līdz ar to, basa un bungu saspēle tika nolikta gluži kā uz vitrīnas.

Saksofonistam ir raksturīga Ornette Coleman spēles pieeja – frāzes ar izplūdušām un brīžiem neskaidrām beigām, kas reizēm nesaistījās kopā ar tradicionālā džeza kontekstu, kāds tika parādīts koncerta sākumā. Savukārt kontrabasa solo posmiem varētu piedēvēt hrestomātisku spēles pieeju, kad improvizācija lielākoties tiek balstīta uz akorda skaņu apspēlēšanu.

Koncertu turpināja ansamblis Heavy Beauty (Igaunija/Lietuva). Šī performance bija diametrāli pretēja iepriekš dzirdētajam jau vien žanriskās kategorizācijas dēļ – Heavy metal jazz, kā ansamblis pats to ir nodefinējis. Mūziķi Liudas Mockunas un Jaak Soar Baltijas džeza skatuves kontekstā komentārus neprasa. Savdabīga instrumentācija: bungas, basģitāra, ģitāra, basa saksofons, uz kuru tika likts lielākais uzsvars. Ansambļa koncepcija balstās uz eksperimentālām lietām. Mūzikas ekspresiju veicināja basa saksofona loma instrumentācijā, kā arī ģitāras un basģitāras skaņu efektu daudzveidība. Eksperimentālos mūzikas izteiksmes līdzekļus vieglāk palīdzēja uztvert stabilais četru ceturtdaļu grūvs, kas bija vairāku skaņdarbu pamatā. Dejiskais koncerta sākums ar skaņdarbu Donald Is Back In Town šī paša iemesla dēļ palīdzēja iejusties muzikālajā ceļojumā, kas pēc tam ikvienu no mums ieveda nebijušās teritorijās brīvās improvizācijas posmos. Ja nu tomēr dažiem kādā brīdī mūzika šķita par sarežģītu, tad pozitīvisms, kas staroja no mūziķiem, ņēma virsroku pāri it visam. Savu artavu deva Jaak Soar humora pilnā uzruna klausītājiem, kas ik pa laikam atsvaidzināja šo pozitīvo atmosfēru visa koncerta garumā.

Skaņdarbs Lonely Clown bija viens no tiem, kas izteikti parādīja divu žanru sintēzi, kad par pamatu tiek ņemta kāda no popmūzikai raksturīgajām akordu secībām, kurai pa virsu slāņojās Liudas Mockunas izcilā basa saksofona spēle, kas demonstrēja lietuviešiem raksturīgo free.

Koncertu noslēdza ansamblis no Igaunijas Trump Conception, kas tajā dienā bija visapjomīgākais mūziķu skaita ziņā. Grupas līderis ir basģitārists Janno Trump, kurš ir kompozīciju un aranžiju autors, izceļot šos divus iepriekšminētos elementus, nevis individuālo instrumenta spēli. Tādējādi bija patīkami klausīties, cik daudzveidīgi ir izmantota pūšaminstrumentu sekcija gan pavadījuma veidošanā, gan atsevišķos tikai pūtējiem atvēlētajos solo posmos.

Instrumentācija un mūzikas valoda atgādināja Snarky Puppy vai Roy Hargrove & RH Factor skanējumu. Ļoti gaumīgi izvēlēti skaņu efekti ģitārai un taustiņinstrumentiem. Šī mūzika ļoti labi norezumēja visu tajā dienā iepriekš izskanējušo programmu. Kopumā lielisks festivāla dienas noslēgums.