Pievieno pasākumu

Ievadi savu e-pastu, lai reizi nedēļā saņemtu džeza notikumu afišu visā Latvijā, kā arī vairākas reizes gadā lasītu džeza žurnālu.

Lasīt žurnālu

Apvienība Wise Music Society sāk veidot elektronisko žurnālu par Latvijas (un ne tikai) džeza dzīvi. Lasi jaunu numuru te!

Edgars Cīrulis: IASJ – kustība, kura transcendē mūziku


Edgars Cīrulis

Iespaids par Starptautiskās Džeza Skolu Asociācijas konferenci

Edgars Cirulis

Sjēna, Itālija. Apmēram 40 satraukti jaunieši sēž, gaidīdami savu kārtu. Karstums, skābekļa trūkums un uztraukums rada ļoti saspringtu atmosfēru. Tūlīt sešus vai septiņus no viņiem izsauks uz skatuves, lai izveidotu pagaidu ansambli, kas atskaņos kādu džeza standartu (šeit: skaņdarbs, kurš ir vēsturiski izplatīts lielākajā daļā džeza izpildītāju repertuārā), kuru visi dalībnieki zin.

Šis nervus bendējošais process pilda divas funkcijas: tas palīdz organizatoriem un skolotājiem novērtēt dalībnieku līmeni, kā arī tas kalpo kā džeza mūzikas valodas universitalitātes pierādījums. Uz skatuves pašlaik atrodas saksofonists no Šveices, bundzinieks un basists no ASV, ģitārists no Somijas, trompetists no Taizemes un visbeidzot es – Latvju bāleliņš. Uz skatuves kulturālās un valodas robežas vairs netraucē, jo šeit valda mūzikas valoda. Pat neuzzinājuši viens otra vārdus, mēs jau spēlējam un mūzika noris ļoti augstā līmenī.

Laikam pienācis laiks piešķirt šim ievadam kontekstu. Tas ir īss ieskats ikgadējās IASJ (International Association of Schools of Jazz – Starptautiskā Džeza Skolu Asociācija) konferences noklausīšanās procesā. Jau 27. gadu pēc kārtas saksofonists, komponists, kā arī asociācijas mākslinieciskais vadītājs Dave Liebman stādas priekšā tuvu pie 100 studentiem un skolotājiem no visas pasaules un skaidro par notikuma nozīmību, norisi un vēsturi. Viņš dibināja asociāciju ar mērķi veicināt spēcīga un noturīga tīklojuma izveidi starp džeza skolām, veidot starpkulturālu diskusiju par izglītības attīstību un džeza nākotni un, galvenokārt, iepazīstināt savā starpā daudzsološākos studentus no visas pasaules, lai veidotu jaunas savienības un ansambļus.

Nedēļas laikā 6 ansambļi, kur nav divi dalībnieki no vienas valsts, veic ļoti sarežģītu uzdevumu: sagatavot koncertprogrammu no pašu oriģinālmūzikas un visbeidzot to prezentēt koncertā. Šī uzdevuma izpildi palīdz risināt ansamblim piesaistītie pedagogi, kas paši ir aktīvi mūziķi. Katru dienu noris lekcijas, meistarklases un “jam” sesijas, kur mūziķi, līdzīgi kā ievadsesijā, spēlē standartus un vienkārši labi pavada laiku. Katra no šīm sesijām, kā arī koncerti ir brīvi pieejami jebkuram klausītājam, tāpēc IASJ mītingi ir liels prieks gan dalībniekiem, gan uzņēmējvalsts iedzīvotājiem. Šeit vērts pieminēt, ka nākamā tikšanās notiks Vīlandē, Igaunijā. Tāpēc rekomendēju gan vietējos, gan tos, kam nav slinkums apmeklēt studentu koncertus, kuru dalībnieki ir nākošās džeza mūziķu paaudzes spožākie pārstāvji, mūzika ir ļoti oriģināla, iedvesmojoša un tās rādīšanas process uz skatuves – aizraujošs.

Šogad es arī piedalījos un tiku ievietots ansamblī ar numuru 2, kas vēlāk pārtapa par grupu “La banda sei formaggi.” Sastāvā bija trompetists no Grieķijas, saksofonists no ASV, ģitārists no Argentīnas, bundzinieks no Portugāles un basists no Austrijas. Mēs atskaņojām savas kompozīcijas, to skaitā arī divus manus oriģināldarbus, ar kuriem mēs tikām galā bez grūtībām. Nedēļas laikā ieguvu fantastisku ieskatu par džeza izpildītāju un komponistu līmeni pasaulē, kas ļāva objektīvi novērtēt un spriest, ka Latvija neatpaliek un brašiem soļiem iet līdzi citām džeza lielvalstīm.

Šīs nedēļas laikā es ieguvu neaizmirstamu pieredzi. IASJ nav tikai asociācija, bet arī kustība, kura transcendē mūziku. Mīlestība pret džezu un tā kultūru/tradīciju vienoja cilvēkus no visām pasaules malām. Šeit viens otru iedrošina un atbalsta, palīdzot justies pārliecinātam par savu balsi mūzikā. Ļoti īsā laikā tika dibinātas draudzīgas saiknes, kas ilgs mūžību, kā arī Sjēnas iedzīvotāji tika iepazīstināti ar šī žanra labāko pusi. Uzskatu, ka IASJ perfekti izpilda nostādīto misiju, ja ne pat pārspēj to. Šādai asociācijai pastāvot, man nav ne mazāko šaubu par džeza kā mākslas formas un cilvēka radošās ekspresijas nākotni.